Hatmilliárdos többlet Budapestnek

Tavaszig a főváros felel az agglomerációs közlekedés megszervezéséért, az állami átvételről szóló egyeztetések előremutatók

Jobbágyi Zsófia – 2016.01.28. 03:19 –

Legkésőbb március 31-ig tartja fenn az agglomerációs tömegközlekedést a főváros, mivel a kormány vállalta annak visszavételét – az erről szóló előterjesztést tegnap szavazta meg a Fővárosi Közgyűlés. A testület döntött a kerületek és a főváros közötti forrásmegosztásról is, így Budapestnek 2017-re összességében 6,2 milliárd forinttal több jut az idegenforgalmi adóbevételekből.

forrásmegosztás 20160128Elfogadták a forrásmegosztásról szóló rendeletet is (Fotó: Csudai Sándor)

Zajlanak az egyeztetések az agglomerációs közlekedés átvételéről, Seszták Miklós fejlesztési miniszter és Orbán Viktor miniszterelnök pedig pozitívan állnak a helyzethez – közölte a Fővárosi Közgyűlés tegnapi rendes ülésén Tarlós István főpolgármester, aki ugyanakkor hozzátette, valóban született karácsony előtt a kérdésben egy elvi megállapodás, ám az „ördög a részletekben rejlik”, így azokat ki kell bontani és tisztázni szükséges.

Ismert, Rogán Antal Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter előző heti nyilatkozatában arról beszélt, Tarlós annak ellenére kezdte követelni a kormánytól az agglomerációs közlekedés finanszírozását, hogy arról a kormányfővel korábban már megállapodott – így a buszjáratok és a HÉV átvételéről is. Kifejtette, a találkozó kilencven százalékán jelen volt, és azt konstruktívnak értékelte, ezért nem értette, hogy a főpolgármester azóta miről beszél.

A képviselők a kérdéssel összefüggésben megszavazták azt az előterjesztést, amely kiköti, hogy a főváros legkésőbb március 31-ig tartja fenn az agglomerációs tömegközlekedést, mivel az állam tavaly és ebben az évben sem biztosított forrást a szolgáltatáshoz, a kormány pedig vállalta annak visszavételét. A döntés szerint, ha a határidő lejártáig nem történik meg az átadás-átvétel, akkor Budapest és az állam ideiglenesen megállapodik a szolgáltatás biztosításáról, beleértve a költségek központi megtérítését is. Addig azonban továbbra is a főváros szervezi meg a szolgáltatást.

A napirend előtti vitában szinte mindegyik ellenzéki képviselő nemtetszésének adott hangot, a jobbikos Tokody Marcell például azokat a garanciákat hiányolta a előterjesztésből, amelyek biztosítják, hogy az állami átvétel nem jelent majd járatritkításokat és megszorításokat. Horváth Csaba szocialista képviselő a helyzetet meglehetősen drámainak értékelte, majd megjegyezte azt is, 2009 decemberében az akkori kormány megállapodást kötött a városvezetőkkel a közlekedés-finanszírozásról.

Tarlós István a vita lezárásaként válaszában kijelentette, Horváth Csaba időről időre hivatkozik a 2009-ben kötött megállapodásra, azonban akkor a Bajnai-kormány egy olyan vállalást tett – tudatában annak, hogy a következő évben elveszíti a választásokat –, amelyet nyilvánvalóan nem kell majd betartania. Megjegyezte, a Budapesti Közlekedési Vállalatnak (BKV) még 2010-ben is hetvenhárommilliárd forint volt a külső tartozásállománya, az akkori szocialista főpolgármester-jelölt Horváth pedig erre ígért kampányában ingyenes közlekedést a budapestieknek. A főpolgármester kiemelte, a BKV azóta nem vett fel egy fillér működési hitelt sem, a költségvetési mérlege pedig töretlenül pozitív, amit egyébként a 2010-et megelőző húsz évben a városvezetőknek egyszer sem sikerült teljesíteni.

A testület elfogadta a forrásmegosztásról szóló rendeletet, amely szerint a kerületi önkormányzatokat az idén 108,9 milliárd forint, a Fővárosi Önkormányzatot 120,4 milliárd forint illeti meg az idegenforgalmi adóbevételekből. Ismert, az Országgyűlés december közepén fogadta el azt a január elsejétől hatályos törvénymódosítást, amely rögzíti, hogy a megosztott bevételekből a Fővárosi Önkormányzat részesedése idén a korábbi 51-ről 52,5 százalékra emelkedik, míg a kerületeké 49-ről 47,5 százalékra csökken.

A dokumentum tartalmazza azt is, hogy 2017-ben ugyancsak másfél százalékkal növekszik a fővárosra eső rész, így összességében jövőre három százalékkal, 6,2 milliárd forinttal nő Budapest részesedése a megosztott bevételekből. A szabályozás szerint a főváros a többletet köteles a helyi közösségi közlekedés feladatainak ellátására költeni.


Röviden
Legközelebb a költségvetésről tárgyalnak

- Állami tulajdonba kerültek a fővárosi Fiumei úti temetőhöz tartozó, jelenleg a Budapesti Temetkezési Intézet Zrt. tulajdonában álló ingatlanok: a hátsó temető és a zsidó temető, továbbá a Kegyeleti Múzeum Temetkezési és Kegyeleti Szakgyűjteményében őrzött kulturális javak, mivel együtt alkotnak egységes nemzeti sírkertet és nemzeti emlékhelyet.

- Budapest is bemutatkozhat a MIPIM nemzetközi ingatlanfejlesztő szakkiállításon a testület határozata alapján. Az eseményt márciusban, Cannes-ban rendezik meg.

- Csatlakozik a főváros két környezetvédelmi célokat kitűző nemzetközi szervezethez: a Fenntartható Közbeszerzésben Világszínvonalon Vezető Városok Hálózatához és a Polgármesterek Paktuma nevű társasághoz.

- Február 17-én tartja következő rendes ülését a Fővárosi Közgyűlés, amelyen a 2016. évi költségvetésről is dönthetnek a képviselők.

- „Felhívást” kapott a Mahir Cityposter Kft. a városháza illetékes főosztályától, amelyben kérik, hogy vigye el a januárban leszerelt oszlopait a XIX. kerületi ideiglenes telephelyről – írta az Origó. Magyar György, a kft. jogi képviselője közölte, azt kérik válaszukban a fővárostól, hogy az általuk szabott kéthetes időhatáron belül ők vigyék vissza a helyükre a leszerelt oszlopokat, vagyis állítsák vissza az eredeti állapotot.