Portfólió: nem sérülhetnek a gyermekjogok

Korompay Csilla – 2016.01.28. 03:10 –

Törvényi szabályozás garantálja, hogy a pedagógus-portfólióban ne sérüljenek a tanulók személyiségi jogai.
A szaktárca és az Oktatási Hivatal messzemenően figyelembe veszi a diá­kok személyiségi jogait a pedagógusok minősítése során – szögezte le egy írásbeli kérdésre adott válaszában Rétvári Bence, a humántárca parlamenti államtitkára. Közölte, a minősítés eljárásrendjének törvényi szabályozása garantálja, hogy abban csak a szakértők, az intézményvezető és a minősítésre váró tanár vegyen részt. A külső szakértőknek titoktartási kötelezettségük van az eljárás teljes menetére és tartalmára nézve.

Az eljárás fókuszában a pedagóguskompetenciák fejlettségének megítélése áll, vagyis a vizsgálat tárgya a pedagógus gyerekkel végzett tevékenysége. Ennek megfigyelése – vagy­is az óralátogatás – és az arról összeállított dokumentum elemzése és értékelése elegendő a szakértő számára a pedagóguskompetenciák fejlettségének megítéléséhez. Azokban az esetekben, amikor az értékeléshez feltétlenül szükség van arra, hogy a szakértő megtekintse a tanulói munkákat, a gyerekek beleegyezésével megteheti, ám az osztályteremből ezeket nem viheti ki. A gyerekek személyes adatait, személyiségfejlődési sajátosságait tartalmazó dokumentumok a portfólióban csak mint statisztikai adat – osztályátlag – szerepelhetnek, vagy mint anonim példa. A portfólióban a gyerekekről tilos fotót feltölteni, a gyerekek azonosítására alkalmas munkák fotóit pedig csak az azonosításra alkalmas részletek kitakarásával szabad bemutatni.