Fehér és fekete egymás vonzásában

Premierre készül a Magyar Nemzeti Balett együttese – Jiří Kylián két remekműve, a Sarabande és a Falling Angels először látható

Zsiray-Rummer Zoltán – 2016.01.26. 02:31 –

Fehér, fekete – Ellentétek vonzásában címmel új előadást mutat be a Magyar Nemzeti Balett az Erkel Színházban. Január 29-én a világhírű Jiří Kylián „fekete-fehér” korszakában született két remekműve, a Sarabande és a Falling Angels című alkotásait először láthatja a közönség, melléjük visszatér a korábban már sikert aratott Etűdök című Harald Lander-koreográfia.

Premierre készül az operaházban működő Magyar Nemzeti Balett: január 29-től az Erkel Színházban lesz látható két, az intézményben eddig még be nem mutatott Jiří Kylián-koreográfia, az előadásról tegnap Ókovács Szilveszter főigazgató és Solymosi Tamás balettigazgató tartott beharangozó sajtótájékoztatót. Az ellentétek feszítő erejével ható, a fekete-fehér, fény-árnyék, férfi-nő kettősségére épülő alkotások közül az 1990-ben készült Sarabande kompozíciót hat fiatal férfi táncos mutatja be, de a balettosok ezúttal a hangjukat is hallatják – olvasható az intézmény lapunkhoz is eljuttatott közleményében. A darabot Bach hegedűre írt d-moll partitájának lassú Sarabande tétele indítja, a nyitóképben pedig a férfi születését látjuk. A középső részben Dick Heuff elektronikus hangokból, kiáltásokból, zihálásokból álló zenéje szól, eközben jelennek meg a férfilét stációi, az utolsó képben pedig visszatérnek a balettlépések és a klasszikus zene.

Az alkotó másik művében, a minimalista látványvilágú Falling Angels (Bukott angyalok) című koreográfiában nyolc táncosnő jelenik meg, Kylián saját meghatározása szerint ez valójában egy tanulmány, amely minden műalkotás két alapvető összetevőjéről, ellentétes alkotóeleméről, a fegyelem és a szabadság kettősségéről szól. A táncosok Steve Reich világhírű amerikai zeneszerző rituális atmoszférájú dobzenéjére mozognak, sodró lendülettel ábrázolják a női psziché emberi és művészi olda­lait, amelyekben a csábítás, az anyaság, a szenvedés, az önérvényesítés mind megjelenik.Az est záró műsorszámaként pedig ismét látható lesz Harald Lander egyfelvonásosa, az Etűdök. A darabot 2014-ben mutatta be a Magyar Nemzeti Balett, a kiemelkedő technikai felkészültséget igénylő koreográfia színrevitele egy társulat magas szintű technikai tudásának bizonyítványa is, egyfajta mérceként tartja számon a nemzetközi balettélet. A koreográfiát Lander a jól ismert Czerny-zongoraetűdök zenekarra hangszerelt változatára alkotta 1948-ban, először a Dán Királyi Balett vitte színre. Az Etűdök úgy is felfogható, mint egy balettóra, amelyen a táncosok bemutatják a különböző nehézségű elemeket. A darab a balettrúd mellett kezdődik, majd az egyre összetettebb gyakorlatokkal jut el a csúcspontra, az ugrásokig és a forgásokig, végül a színpadi kombinációkig.