Tarlós: Én is pénzért veszem a parizert

Változhatnak a bérletek az agglomerációs közlekedés állami működtetésével, és a főpolgármester újragondolná a díjmentességet

Jobbágyi Zsófia – 2016.01.23. 05:19 –

Egyértelműen állami feladat az agglomerációs közlekedés finanszírozása, a vita az átvétel módjáról zajlik – közölte tegnap Tarlós István, aki egyúttal nem tartja „ördögtől való ötletnek” a hatvanöt év felettiek díjmentes közlekedésének újragondolását. A csütörtöki rendkívüli ülésről annyit mondott, számára „élményszámba ment”, egyúttal kínosnak tartja, hogy az ellenzék egyharmada nem jelent meg.

Tarlos„Nem leszek népszerű a felvetéssel” (Fotó: Varga Imre)
Előrelépés a közösségi közlekedés hosszú távú finanszírozásában az agglomerációs közlekedés és a HÉV állami kézbe vétele, ha pedig a dugódíj is életbe lép – ami előbb vagy utóbb biztosan bekövetkezik –, tulajdonképpen megoldottnak nevezhető a kérdés – közölte lapunk kérdésére Tarlós István főpolgármester a kéthetente esedékes Budapestinfón. Megerősítette, a kérdésről zajló egyeztetés Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszterrel jó hangulatú és előremutató volt, majd jelezte, a részletekről legkésőbb február közepéig meg kell állapodni, mivel akkor kerül a Fővárosi Közgyűlés elé a 2016. évi költségvetés.

A tárgyalás a miniszterrel ma folytatódik, a főváros javaslata az, hogy a buszközlekedést továbbra is a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) bonyolítsa, a szolgáltatási díjat pedig az állam térítse meg az üzemeltető Volánbusznak. Amennyiben az üzemeltetést is vállalná az állam, bonyolultabb lesz az átadás, ugyanis az agglomerációs járatok útvonalaik jelentős részén még Budapest közigazgatási határán belül közlekednek, ezért nehéz lenne a szétválasztásuk. Ugyanez igaz a HÉV esetében is, amelyet készséggel átad a főváros – folytatta Tarlós –, ám számolni kell azzal, hogy néhány éven belül esedékes lesz a felújítás, ami az előzetes kalkulációk szerint hatvan-száz milliárd forintos tételt jelent majd.

Az egyeztetéssel kapcsolatban hozzátette, túl azon, hogy kérik az agglomerációs közlekedés tavalyról elmaradt finanszírozását, olyan határozatot is kívánnak hozni a közgyűlésben, amely biztosítja, ha elhúzódik a megegyezés, akkor technikailag továbbra is ellátják a szolgáltatást, de csak térítés ellenében. Ehhez kapcsolódva kitért a jegy- és bérletvariációk kérdésére is, amelyek a megállapodás függvényében változhatnak. Felvetette ugyanakkor, „nem ördögtől való ötlet például a hatvanöt év felettiek ingyenes utazását újragondolni”. „Elmúltam én is hatvanöt éves, a tejet, a kenyeret, a parizert is pénzért vásárolom meg a boltban. Nem leszek népszerű a felvetéssel, de érdemes gondolkodni a díjmentesség kérdésén. Semmilyen konkrét döntés nem született az ügyben, amihez egyébként is csak állami beleegyezéssel lehetne hozzányúlni” – hangsúlyozta a városvezető, aki emellett határozottan kijelentette, a hat év alattiak és a fogyatékossággal élők kedvezményeit eszébe sem jutna megszüntetni.

Kitért a csütörtöki, ellenzéki indítványra összehívott rendkívüli közgyűlésre, ahol a képviselők a közlekedés finanszírozásáról vitáztak volna, ám azt határozatképtelenség miatt megnyitni sem lehetett. „Kínosnak tartom, hogy az ülésről az ellenzék harmada hiányzott, ami annyit jelent, hogy Horváth Csaba és Gy. Németh Erzsébet képviselőket már saját politikai közösségük sem veszi komolyan. Az eset számomra élményszámba ment, úgy éreztem magam mint az ínyenc, aki elé letesznek egy adag rummal enyhén megszórt gesztenyepürét igazi tejszínhabbal” – számolt be Tarlós István.

A kormány továbbra is garantálja a 65 év felettiek ingyenes utazását, azt ugyanis törvény szabályozza, és a kormánynak nincs szándékában az erre vonatkozó jogszabály módosítását kezdeményezni – reagált a Kormányzati Tájékoztatási Központ a főpolgármester nyilatkozatára.


Röviden. Létszámcsökkentést terveznek a BKK-nál és a BKV-nál is
- Tarlós cáfolta Lázár János tárcavezető kijelentését, amely szerint Budapest tizenkétmilliárd forinttal tartozik a MÁV-nak. A főpolgármester egy 2010-es szerződésre hivatkozott, amely szerint a főváros a közlekedésből származó bruttó jegybevételek egy százalékát köteles kifizetni a MÁV-nak, illetve a Volánbusznak, s ezen kötelességének 2011 óta maradéktalanul eleget is tesz. Ugyanakkor a Nyugati pályaudvar felújításával és a környező terület parkosításával kapcsolatos tervekről elismerően nyilatkozott.

- A csütörtökön lezárult taxistüntetéssel kapcsolatban kijelentette, a tiltakozóknak abban igazuk van, hogy ők elfogadták a taxirendeletben foglaltakat, az Uber viszont nem, s „ez nincs rendben”. A rendeletet érő bírálatokat viszont nem tudja elfogadni, mivel arról több mint fél tucatszor egyeztettek a taxisok képviselőivel. Közölte, az új helyzetet törvényi, majd abból következő rendeletmódosítással rendezni kell.

- Várhatóan százötven fős létszámleépítés lesz a Budapesti Közlekedési Központnál (BKK), amely jelenleg mintegy ezer embert foglalkoztat. A főpolgármester szerint ezt követően lehet a BKK olyan, amilyennek eredetileg elképzelte: forgalomszervező és projektkezelő. Hasonló, nagyjából kétszáz főt érintő létszámcsökkentésben a Budapesti Közlekedési Vállalatnál (BKV) is gondolkodnak. Tarlós megjegyezte, feleslegessé válhat az óbudai garázs és telephely is, ez négy-ötszázmillió forintos megtakarítást eredményezhet.

- Megkötötték a csillaghegyi öblözet árvízvédelmének kiviteli terveiről szóló szerződést. A munka novemberben kezdődhet, és tizennyolc-huszonnégy hónapig tart majd.