Sikeresen fonódtak a villamosok

Nagy érdeklődés kísérte az első járatok indulását, de a budapestieknek láthatóan még tanulniuk kell az újszerű keringést

Jobbágyi Zsófia, Zsigmond Lilian – 2016.01.19. 00:39 –

Nem gondoltam volna, hogy megérem, hogy a Bem rakparton villamossal megyek végig – számolt be friss élményeiről a szombat hajnalban elindult 17-es villamos egyik első utasa, a 68 éves Bánhidi Péter.

villamos 20160119Hasznos fonódás. Szinte a fél várost beutazhatjuk egy jeggyel (Fotó: Csudai Sándor)

Nem csak ő, sokan fogadták nagy örömmel a budai fonódó hálózat indulását, így a hétvégén nem volt ritka jelenség, hogy az új megállókban és szerelvényeken turisták és helyiek csoportban fényképezkedtek. Bár az újítás több szerelvény közlekedését is megváltoztatja, az eddig széttagolt budai villamosvonalak végre egységes hálózatot alkotnak Észak- és Dél-Buda között. A fonódó még az eddig megrögzött autósokat is meggyőzheti a tömegközlekedés előnyeiről: a korábban elavultnak vélt, ám nosztalgikus hangulatot teremtő villamosozás új dimenziót kapott. Az átszállásmentes utazást a budai oldalon ráadásul szép környezetben tehetjük, hiszen az új vonalak körüli területeket is rendezték, füvesítették, tágas és biztonságos megállókat építettek a pályák mentén. Az esztétikai élmény fokozásához és a zöldfelület növeléséért nyolcvankét fát, majdnem ezerkilencszáz négyzetméternyi cserjét ültettek és kétezer-nyolcszáz négyzetméternyi füvet telepítettek. További előny, hogy több csomópont, eddig zsúfolt tér szabadul fel, tehát például a mostanáig végállomásként működő Széll Kálmán tér és Móricz Zsigmond körtér sokkal inkább közösségi találkozási pont jelleget ölt majd.

A fonódásnak viszont nemcsak pozitív hozadéka, „áldozata” is lett: a 86-os buszjáratot péntek éjjel a Bogdáni úti végállomáson búcsúztatták a helyiek az üzemzárásig közlekedő 180-as Ikarus típusú nosztalgia-autóbuszokkal. A járatot kiváltó pályák közül a legjelentősebb az Észak- és Dél-Budát összekötő 17-es villamos, valamint a 109-es jelzésű új buszjárat. Az eddig negyvenperces menetidővel közlekedő buszok kiiktatása nem aratott osztatlan sikert: a hétvégén sokan hiába várták a már megszokott 86-os begördülését például a Batthyány téren. Amikor szembesültek azzal, hogy mostantól már a 109 jelzésű járművekkel utazhatnak tovább, többen elégedetlenségüknek adtak hangot.

Még a kedvező változásokat is csak nehezen megemésztő budapestiek többségének azonban az új rendszer felkeltette az érdeklődését: a BAH-csomóponti állomásnál nagy tömegben ácsorogtunk a szombat esti hóesésben, amikor némi késéssel begördült a Savoya Park felől az új CAF-villamosok egyike. Az út első meglepetése a felújított Széll Kálmán tér volt, amelyen végre átszállás nélkül haladhattunk át, ami bizony nagy könnyebbség az utazóközönségnek az elmúlt hónapok megpróbáltatásai után.

A hétvégén Budapest utazóközönsége láthatóan még nem szokta meg a villamosok újszerű fonódását: a Mechwart-ligetnél sokan értetlenkedve nézték, hogy a 4-6-os villamos megállójába miért gördül 17-es jelzésű szerelvény. Amikor kikanyarodtunk a Frankel Leó útra, átszálltunk a 19-es villamosra, amivel a Margit híd alatt a Batthyány térig utaztunk. A szakasz tagadhatatlanul a pálya legszebb eleme: a villamosról kifelé bámészkodva elénk tárul a teljes pesti rakpart látképe, így a várhatóan májusi, végleges átadás után a 19-es járat is joggal pályázhat majd a 2-es mellett, a világ legszebb villamosvonala címre – utóbbi 2012-ben az első tíz közé jutott.

A Duna-parton robogtunk tovább amikor egy hatéves forma kisfiú megtörve a nézelődők csöndjét megkérdezte édesapját: mégis mitől fonódik a villamos? A választ mi is érdeklődve figyeltük, nem hiába, mert az szakszerű és pontos volt: a rendszer egyrészt a sínpályák egymásba olvadásából, másrészt a budai közlekedést átszövő hálózat miatt kapta a „fonódó” nevet. Az apuka valamilyen rejtélyes oknál fogva roppant felkészült volt a beruházás részleteit illetően, így legnagyobb meglepetésünkre még azt is tudta, hogy a lefektetett sínek hossza összesen tizenötezer méter, a cserélt vagy újonnan felhúzott felső vezetékekből tizenkétezer métert használtak fel, a megállókba pedig hatvannyolc padot és száztizenöt szemetest helyeztek el.

Azért azt jó tudni, hogy a fonódás nemcsak előnnyel, olykor hátránnyal is járhat: a nagyon hosszú vonalak sokkal zavarérzékenyebbek lesznek, mint a korábbiak. Így, ha a jóval összetettebb és hosszabb sínpályákon valami miatt késik egy szerelvény, akkor a további lehetséges késések száma is jóval hosszabb ideig tarthat.

Összességében a fonódó hálózat első hétvégéje zökkenőmentesen zajlott a budapestiek nagy érdeklődésével kísérve. De ez így is van rendjén, elvégre mindez az ő igényeiket hivatott kiszolgálni.


Járatváltozások

Új villamosjárat indul Hűvösvölgyből 56-os jelzéssel Budafokig, illetve 56A jelzéssel a Móricz Zsigmond körtérig. A megszűnt 86-os buszútvonal egy szakaszát felváltja az Óbudáig meghosszabbított útvonalon közlekedő 111-es busz, a 41-es villamos és a Budafoki úti szakaszon közlekedő 133-as busz. A 160-as, a 260-as és a 260A buszjárat külső végállomásától az óbudai rendelőintézetig jár, belső szakaszán villamossal lehet utazni. A 7-es busz közlekedése az előzetes tervekkel ellentétben nem változik, ugyanakkor módosítások lesznek a 33-as, a 107-es és a 133-as buszjáratok menetrendjében.