Emmi: az önértékelési rendszer kevesebb teherrel jár majd a pedagógusoknak

A nagyobb változások jövőre lépnek hatályba

MH/MTI – 2016.01.14. 22:20 –

Kevesebb teherrel fog járni az önértékelési, tanfelügyeleti és a pedagógusminősítési rendszer a pedagógusoknak, intézményvezetőknek és mesterpedagógus szakértőknek - erről állapodtak meg a résztvevők a témában csütörtökön tartott egyeztetésen.

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) Köznevelésért Felelős Államtitkársága csütörtöki, az MTI-hez eljuttatott közleményében azt írta: az államtitkárság és az Oktatási Hivatal a héten folytatta a tavaly novemberben megkezdett tárgyalásokat a tanfelügyeleti és intézményi önértékelési rendszer bevezetésének tapasztalatairól, a szükséges egyszerűsítésekről és adminisztráció-csökkentésről.

Kedden a Pedagógusok Szakszervezetével, a Magyar Közoktatási és Szakképzési Szakszervezettel és az Oktatási Vezetők Szakszervezetével tárgyaltak, csütörtökön a Nemzeti Pedagógus Kar és a Közoktatási Szakértők Országos Egyesületének tárgyalódelegációjával egyeztettek.

Közölték: a csütörtöki tárgyaláson több konkrét kérdésben megállapodtak, "ennek köszönhetően az önértékelési, tanfelügyeleti és a pedagógusminősítési rendszer kevesebb teherrel fog járni" a pedagógusoknak, intézményvezetőknek és mesterpedagógus szakértőknek. Hozzáfűzték, hogy a csütörtöki megállapodások egy része már az idei önértékelési, tanfelügyeleti és minősítési eljárásokban is érvényesíthető, míg a nagyobb horderejű változások jövőre lépnek hatályba. Megállapodtak abban is, hogy még januárban folytatják a szakmai egyeztetéseket.

Felidézték: az egyeztetéseknek köszönhetően több fontos kérdésben már a tárgyalások korábbi szakaszában megegyeztek a résztvevők. A szakmai szervezetek és az oktatásirányítás egyetértett abban, hogy a köznevelési rendszer színvonalának további javítása érdekében szükség van a pedagógusok, intézményvezetők és intézmények egységes és nyilvánosan ismert szempontok szerinti külső és belső értékelésére. Egyetértettek ugyanakkor abban is, hogy az önértékelési rendszer bevezetésének tapasztalatai alapján szükséges a rendszer finomhangolása azért, hogy az önértékelés és a tanfelügyelet ne járjon túl sok adminisztrációval, ne jelentsen jelentős többletmunkát a pedagógusoknak, szakértőknek, de ne csökkenjen a tanfelügyeleti és önértékelési rendszer szakmai színvonala sem az egyszerűsítések miatt.

Emlékeztettek továbbá: a szakmai szervezetekkel, szakszervezetekkel folytatott egyeztetések eredményeként már döntöttek arról, hogy a teljes körű intézményi önértékelést nem kettő, hanem ötévente végzik el a pedagógusok, az intézményvezetők, és az intézmények is. Egyezségre jutottak abban is, hogy az önértékelés és a tanfelügyelet átmeneti ideig nem számít bele a pedagógusok minősítésébe - olvasható az államtitkárság közleményében.