Több pénzt hagytunk tavaly a boltokban, nő a kiskereskedelem

Nem bővült a nagy üzletek forgalma

Nagy Kristóf – 2016.01.08. 03:18 –

Novemberben is bővült a kiskereskedelmi forgalom, már harminc hónapja egyre többet fordítunk élelmiszerre, üzemanyagra. A forgalomnövekedést az online kasszák 2014-es bevezetése is jelentősen segítette. Legtöbbször nagy üzletben vásárolunk.

Több mint két éve folyamatosan nő a kiskereskedelmi forgalom Magyarországon, a Központi Statisztikai Hivatal által tegnap közzétett adatok szerint a kiskereskedelmi forgalom volumene 2015 novemberében nyers adat szerint 4,8, naptárhatástól megtisztítva 4,4 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest – mondta tegnap Marczinkó Zoltán, a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkára az M1-en. Kiemelte: a harminc hónapja növekvő vásárlási kedv a kétezres évek elején volt utoljára jellemző. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben 2,5, a nem élelmiszer kiskereskedelemben 6,9, az üzemanyag-kiskereskedelemben 4,7 százalékkal nőtt az értékesítés a naptárhatástól megtisztított adat szerint az előző év novemberéhez képest. A helyettes államtitkár kitért arra, hogy a kiskereskedelemben jelentős változást hozott az online kasszák bevezetése 2014 augusztusában, és jelezte: minden piaci szereplő egyetért abban, hogy azok gazdaságfehérítő hatása jelentős volt.

Mintegy 1540 milliárd forint forgalmat ért el az élelmiszerek kiskereskedelme 2014. december–2015. november között a Nielsen által mért kilencven termék kategóriából, négy százalékkal többet, mint az előző évi hasonló időszak során – közölte a piackutató cég. Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen osztályvezetője ezzel kapcsolatban elmondta: miközben a forgalom korábban a nagy eladóterű üzletek irányába koncentrálódott, addig ez a folyamat megállt az utóbbi években. A négyszáz négyzetméternél nagyobb üzletek piaci részesedése élelmiszerből értékben ugyanúgy 66 százalék, mint egy évvel korábban. Egyes termékeket a vevők jelentős része a modern üzlettípusokban szerzi be. Figyelemre méltó a hetvenkilenc százalékos piaci részesedésük sajtnál és a hetvenhét százalékos jégkrémnél. A kétszáz négyzetméteres és annál kisebb egységek tartják erős pozícióikat például szeletes csokoládénál, szénsavas üdítőitalnál és a sörnél.