Szinte minden ország kitiltotta légteréből a Boeing 737 MAX-eket

Már tavaly jelezte több pilóta is, hogy a robotpilóta meghibásodott

MH – 2019.03.13. 15:42 –

A szakértő szerint szoftverhiba okozhatta a katasztrófákat. A Boeing frissíti szoftvereit, de ezzel már nem teheti meg nem történtté a katasztrófákat. A repülőgépgyártó részvényeinek árfolyama tovább zuhant a New York-i tőzsdén.

Az etiópiai légitársaság 302-es számú járata vasárnap délelőtt zuhant le, a Boeing 737 MAX 8 típusú gépen tartózkodó 157 emberből senki nem élte túl a katasztrófát. Öt hónappal ezelőtt a Lion Air indonéz légitársaság egy ugyanilyen típusú Boeingje zuhant a Jáva-tengerbe, a repülőn tartózkodó 189 ember odaveszett. 

Kanada is kitiltotta
Kanada az Egyesült Államokkal együtt sokáig biztonságosnak tartotta a típus üzemeltetését, mivel az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hatósága (FAA) az Európában elrendelt légtérzár ellenére is fenntartotta a Boeing 737 MAX-ek típusengedélyét.

Marc Garneau kanadai közlekedési miniszter szerdán azt mondta, új információk jutottak el hozzájuk a típus üzemeltetésével kapcsolatban, ezek alapján döntöttek arról, hogy korlátozzák a típus használatát. Ennek értelmében sem induló, sem érkező, sem Kanada felett átrepülő járatot nem lehet a Boeing 737 MAX-ekkel teljesíteni.

Hozzátette: a birtokukban lévő műholdas adatok hasonlóságot mutatnak az Ethiopian Airlines vasárnap lezuhant 302-es járatát teljesítő, illetve a tavaly októberben lezuhant 610-es Lion Air 610-es járatát teljesítő Boeing 737 MAX repülési adatai között.

Az országban két légitársaság, az Air Canada és a diszkont Westjet üzemelteti a típust, 24, illetve 13 géppel a kanadai lajstromszámmal szereplő flottájukban. A döntés azonban érinti azon amerikai légitársaságokat is, amelyek eddig MAX-ekkel teljesítenek járatokat Kanadába.

Szerdán Kanadán kívül többek közt Ukrajna, Irak, Brunei, Szerbia, Üzbegisztán és Grúzia is kitiltotta a típust az ország légteréből.

Az FAA még kedd éjjel kiadott közleményében is biztonságosnak ítélte meg a típust, ezért egyelőre nem rendelte el a földre parancsolását.

Kedden több európai ország után elővigyázatosságra hivatkozva az unió repülési szerve, az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) is kitiltotta az unió teljes területéről a Boeing 737 MAX-eket.

Az Ethiopian Airlines ET302-es, Addisz Abeba-Nairobi járatát teljesítő Boeing 737-ese vasárnap zuhant le, 6 perccel a felszállás után. A tragédiát senki nem élte túl, 157-en vesztették életüket. A hatóságok már megtalálták a gép feketedobozait, ezeket Európába szállítják, hogy elemezzék az általuk rögzített adatokat.

Tavaly októberben az indonéz Lion Air ugyanilyen típusú gépe szintén pár perccel a felszállás után csapódott a tengerbe, a szerencsétlenségben 189-en haltak meg.

Donald Trump bejelentette, hogy átmenetileg kivonják a forgalomból a Boeing vitatott típusait

Átmeneti időre kivonják a forgalomból a Boeing repülőgépek vitatott  737 MAX 8 és MAX 9-es típusait - jelentette be Donald Trump amerikai elnök szerdán a Fehér Házban.

Az elnök ugyan kiváló vállalatként méltatta a repülőgépgyárat, amely szerinte máris dolgozik a felmerült problémák kijavításán, de amíg nem születik megoldás, addig az a két típus nem közlekedhet. Mint mondta, megbeszélést folytatott a Boeing vezetőjével, Dennis Muilenburg elnök-vezérigazgatóval, és a döntést a gépek átmeneti felfüggesztéséről közösen hozták meg.

Donald Trump közölte: valamennyi amerikai légitársaságot értesítették a döntésről.

 Szofveres hiba okozta a tragédiákat

Érsek M. Zoltán légiközlekedési szakértő szerint a robotpilóta szoftverének problémája miatt zuhant le a vasárnap Etiópiából és az októberben Indonéziából induló Boeing 737 MAX típusú repülőgép. A szakértő szerdán azt mondta, mindkét pilóta küzdelmei jól látszanak a gyors oldalirányú és le-fel mozgásból.

"A robotpilóta felül tudja írni a kézi vezérlést, a pilóták pedig nem tudják, hogy lehet ezt kikapcsolni, mert nem kapnak rá képzést" - közölte, hozzátéve, a robotpilóta hibája újra felveti a kérdést, hogy az embernek vagy a robotnak kell nagyobb hatalmat adni.

"A Boeing szoftverfrissítést ad majd ki, de elképzelhető, hogy a korábbi frissítést sem kapták meg a légitársaságok" - vélekedett a szakértő.

Kitért arra is: az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség és több ország is felfüggesztette a típus üzemelését, mert nem akarnak kockázatot vállalni. "A tiltás értelmében átrepülni sem lehet Európa felett ilyen gépekkel" - fűzte hozzá.

A Norwegian légitársaság kártérítést követel Boeingtól

A Norwegian Air Shuttle fapados légitársaság kártérítést fog követelni a Boeing repülőgépgyártól a 737 MAX 8 típusú gépekkel kapcsolatos problémák miatt, miután a norvég légitársaságnak is óvatosságból meg kellett tiltania 18 ilyen típusú gépe repülését - jelentette be a társaság szóvivője.

A szóvivő közölte az e24 norvég gazdasági hírportállal, hogy számlát küldenek a Boeingnak a típussal kapcsolatos összes pénzügyi kárukról. "A norvégok nem szenvedhetnek gazdasági kárt amiatt, hogy egy teljesen új géptípus nem tud repülni" - jelentette ki.

A Norwegian Air Shuttle a harmadik legnagyobb európai fapados légitársaság. Pénzügyi helyzete már anélkül is instabil volt, hogy az etióp légitársaság egyik Boeing 737 MAX 8 típusú gépének katasztrófája és az ezt követő globális óvintézkedések miatt 19 szerdai járatát törölnie kellett.

A törölt járatok utasai számára más lehetőségeket keresett a társaság, és saját megítélése szerint ez többnyire sikerült, néhány száz utas esetében nem.

Az új típusnak ez volt a második katasztrófája öt hónapon belül. A napokban a világ számos légitársasága, illetve légiforgalmi hatósága tiltotta meg a repülést ennek a típusnak és a 737 MAX 9-esnek is.

Kedd estétől az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség is bevezette a tilalmat egész Európára vonatkozóan.

A Boeing az európai tilalom bevezetése után közölte, hogy miután az amerikai hatóságok továbbra is biztonságosnak ítélik meg a típust, ezért nem kényszeríti földre a gépeket. Jelezték, hogy a repülésirányító szoftverhez heteken belül frissítést adnak ki.

Az AP hírügynökség megjegyezte, hogy az Egyesült Államokon kívül csak néhány olyan ország van már, amely nem vezette be a tilalmat. A Reuters hírügynökség számítása szerint a hét végi katasztrófáig a világon összesen 371 Boeing 737 MAX típust tartottak üzemben, és ennek mintegy kétharmadát tiltották el a repüléstől szerdáig. 

Előzőleg számos európai ország - az Egyesült Királyság, Franciaország, Németország, Ausztria és Hollandia után Olaszország, Lengyelország, Belgium és Norvégia - tiltotta ki a légtérből és tiltotta meg a légitársaságoknak a 737 MAX 8-as típus üzemeltetését. Repülési tilalmat vezetett be a típusra Ausztrália, Dél-Korea, Etiópia, Indonézia, Kína, Malajzia, Mexikó, Omán, Szingapúr, Dél-Afrika, Argentína és a Kajmán-szigetek is.

Az etióp légitársaság közölte szerdán, hogy külföldre küldik elemzésre a lezuhant gép fekete dobozait, mert az afrikai országban nincs megfelelő eszközük erre. Egyelőre nem döntöttek arról, hogy mely országba küldik a műszereket, amelyeket még a katasztrófa napján megtaláltak. A légitársaság egyik tisztségviselője közölte, hogy az egyik doboz valamelyest megsérült. Korábban mindkét doboz sérüléséről szóltak a jelentések.

Az AP értesülése szerint legalább két amerikai járat pilótái jelezték tavaly, hogy a robotpilóta nem sokkal bekapcsolása után hirtelen előrebillentette a Boeing 737 MAX típust, amelyet vezettek. Mindegyik esetben azonban gyorsan kikapcsolták a robotpilótát, és korrigálták a repülést.

Ezeket a jelentéseket az amerikai légügyi és űrhajózási hivatal (NASA) tartja nyilván, de a pilóták önkéntes alapon, név nélkül tehetik meg a bejelentést, az őket foglalkoztató légitársaság, vagy a járatszám pedig nem nyilvános. Több hírportál öt ilyen jelentésről számolt be.

Tovább zuhant a Boeing árfolyama New Yorkban 

Tovább zuhant a Boeing repülőgépgyártó részvényeinek árfolyama kedden a New York-i tőzsdén, ahogy szerte a világban egyre több ország parancsolja földre a vállalat kulcsfontosságú gépcsaládját, a 737 MAX típust az Etiópiában történt légiszerencsétlenség következtében. 

Két órával zárás előtt a Boeing 374,85 dolláron, 6,30 százalékos mínuszban forgott, de napi mélypontján 368,88 dolláron 7,76 százalékos veszteségben állt. Hétfőn, egy nappal a légikatasztrófa után 8,95 százalékos mínuszban zárt a részvény, de napi minimumán 13,42 százalékos veszteségben jegyezték. 

Két nap leforgása alatt több mint 25 milliárd dollárral csökkent a chicagói székhelyű vállalat piaci értéke. 2009 júniusa óta nem fordult elő, hogy két nap alatt ilyen nagy mértékben csökkenjen a tőzsdei árfolyama. 

Az elmúlt 52 hét alatt 292,47 dollár és 446,01 dollár között mozgott a Boeing árfolyama, a legalacsonyabbat decemberben, a legmagasabbat pedig március 1-jén érte el. 

A Boeing jövőjének szempontjából kulcsfontosságú a 737-es gépcsalád. A vállalat történelmében a 737-esek negyedik generációja, a MAX sorozat gépei bizonyultak a leggyorsabban eladhatónak. A polgári légiközlekedésben 2017 óta részt vevő gépekre több mint ötezer megrendelése van a Boeingnek, ami listaáron közel 500 milliárd dolláros bevételt jelent. A januári adatok szerint eddig 350 darab Boeing 737 MAX modellt szállítottak le a megrendelőknek.