Nagy felháborodás: hirdetés a sydney-i operaház épületén

A miniszterelnök gazdasági érdekekre hivatkozva támogatta, hogy a világörökségi helyszín falain a sportfogadás népszerűsítését szolgáló reklámok jelenjenek meg

Forró Péter – 2018.10.11. 02:27 –

A világ legnagyobb össznyereményű lóversenyét reklámozták a világhírű sydney-i operaház vitorlákra emlékeztető épületén kedden este, miközben a helyiek ezrei tüntettek az ellen tiltakozva, hogy kereskedelmi célra használják az ikonikus épületet.

sydney-i operaház 20181011 Marketing és kultúra csatája – így fest a reklámmal tarkított sydney-i operaház (Fotó: Reuters - AAP - Brendan Esposito)

Óriási felháborodást váltott ki, hogy az október 13-ára meghirdetett, tizenhárommillió ausztrál dolláros összdíjazású Everest lóversenyt úgy reklámozták, hogy a promóciós videót a Világörökség részét képező sydney-i operaház épületére vetítették ki. Sydney-i lakosok ezrei gyűltek össze az operaháznál, hogy különféle fényhatásokkal – fáklyákkal, lámpákkal, világító mobilokkal – zavarják meg az Everest Kupa logójának, trófeájának és a versenylovak rajtszámának kivetítését a vitorla alakú épületre.

Az ellenzők szerint az UNESCO világörökségi listáján is szereplő operaház nemzeti kincs, amelynek reklámcélú felhasználása tiszteletlenség. A Change.org internetes petíciós oldalon keddig csaknem háromszázezer aláírás gyűlt össze a vetítés ellen. Sokan botrányosnak találták az operaház felhasználását sportfogadás népszerűsítésére egy olyan országban, ahol az emberek egy felnőttre számítva is hatalmas összeget vesztenek el – tavaly összesen csaknem huszonnégymilliárd ausztrál dollárt (4804 mil­liárd forintot) – az „életeket tönkretevő szerencsejátékokon”. A világon Ausztráliában a legmagasabb a szerencsejátékon elvesztett, egy főre jutó pénzösszeg aránya. A szerencsejáték-ellenesek szerint az operaház „elfoglalása” csak egy újabb bizonyítéka annak, mennyire agresszíven hatol be az iparág az ausztrál mindennapokba.

Az operaház igazgatója, Louise Herron meg akarta tagadni a „vitorlák” reklámcélú felhasználását, mondván, hogy a rangos kulturális intézmény nem hirdetőtábla, de egy igen nagy hallgatottságú rá­diós műsorvezető, Alan Jones dühödt kampányt indított ellene, és végül Új-Dél-Wales állam miniszterelnöke, sőt maga az ausztrál miniszterelnök, Scott Morrison is a hirdetési célú hasznosítás mellett foglalt állást jelentős gazdasági érdekekre hivatkozva. „Mégiscsak ez a legnagyobb hirdetési felület Sydney-ben” – mondta Gladys Berejiklian új-dél-walesi kormányfő, aki személyesen járt közben az üzlet megvalósulása érdekében.

A Sydney jelképévé vált épület hajóvitorlákat utánzó hófehér épületét már több alkalommal is használták vetítésre, de korábban mindig valamilyen közérdekű cél érdekében, magánvállalkozók üzleti célját szolgálva még soha sem.