Emelnék a szállítási díjakat a fuvarozók

Példátlan szakmai összefogás, az árakat elsősorban a nemzetközi viszonylatokban „módosítanák” a vállalkozások

Putsay Gábor – 2018.09.12. 01:05 –

Jelentős fuvardíjemelésre készülnek a magyar közúti vállalkozások. Az érdekképviseletek szerint a díjemelés a fuvarozói munkahelyek megtartása érdekében elke­rülhetetlen.

fuvarozók 20180912 A magas üzemanyagárak és az autópályadíjak is növelik a költségeket (Fotó: MH)

A fuvardíjak azonnali, 15-20 százalékos emelését javasolja a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) – jelentették be tegnap az érdekképviseletek vezetői. Szabó György, a magyar nehézgépjármű-kapacitás negyedét képviselő MKFE elnöke kiemelte: a fuvarozók költségei jelentően emelkedtek, a biztosítási díjak három-négyszeresére nőttek, az üzemanyagárak megduplázódtak, az útdíjak folyamatosan emelkednek, a járműalkatrészek és a munkabérek is jelentősen nőttek. Az ágazat haszonkulcsa alig haladja meg a két százalékot.

A vállalkozások jelenlegi árszintje nem biztosítja a működés alapvető fenntartását sem – hangsúlyozta a távirati iroda beszámolója szerint. Közölte: csaknem ezer cég tűnt el az ágazatból az alacsony díjszint miatt kialakult pénzügyi nehézségek következtében az elmúlt időszakban, miközben a nyugat-európai kereslet soha nem tapasztalt mértékben nő a fuvarozás iránt. Az áremelés a nemzetközi fuvarozásban jelenik meg, azaz nem elsősorban a belföldi fuvarozást érinti. A túlélés kulcsa a jól képzett munkaerő, amihez az európai szintű bérek és munkafeltételek szükségesek, amit ezzel az emeléssel lehet megvalósítani – mondta.

Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára felhívta a figyelmet arra, hogy a közúti fuvarozás kulcsfontosságú az ellátási láncban, a díjemelés a több ezer munkavállaló munkahelyének megőrzése érdekében elkerülhetetlen. A közúti fuvarozásban tevékenykedő cégek 95 százaléka kisvállalkozás – jelezte. Füle László, a mintegy 3700 tagvállalkozást tömörítő NiT Hungary elnöke. Rámutatott: a munkabérek és az üzemanyagok költsége jelentősen emelkedett, továbbá a használt járművek eladásai is nehézségekbe ütköznek, az amortizációs költségek húsz százalékkal nőttek. Közölte: az országban lenne elég gépkocsivezető, de jelentős részük Nyugat-Európában dolgozik, az ő visszacsábításukhoz béremelés kell, ami költségnövekedést és áremelkedést hoz. Árvay Tivadar, az MKFE főtitkára a távirati iroda kérdésére közölte: az áremeléseket azonnal meg kell tenni az ellátás zavartalansága érdekében. Lajkó Ferenc, a Waberer’s vezérigazgatója jelezte: egyetértenek a javaslattal, a költségek rohamos emelkedésével a teljes szektor profitnyomás alatt van. Lapunk érdeklődésére az Innovációs és Technológiai Minisztérium illetékese közölte: a fuvardíjakat a piac határozza meg. A logisztikai költ- ségek alacsony arányt képviselnek a fogyasztási cikkek árában, így azokat csak mérsékelten befolyásolják.