Szükségállapot Genovánál

A hídomlás elvágta a város legfőbb útvonalát Franciaország felé

Pataki Sára – 2018.08.17. 01:00 –

Egy évig tartó szükségállapotot hirdettek az olaszországi Liguria régióban a keddi genovai hídomlás miatt. Közben az állam veheti át az olasz autópályák fenntartását. Szombaton pedig gyásznapot tartanak az országban.

Giuseppe Conte olasz miniszterelnök tizenkét hónapra szóló szükségállapotot jelentett be Liguria régióban, ugyanis a baleset lényegében elvágta az olasz kikötőváros legfőbb szárazföldi útvonalát Franciaország felé. Emellett ötmillió eurót (több, mint másfél milliárd forint) különít el a kormány a katasztrófa sújtotta térség számára. Szombaton állami ceremónián vesznek búcsút az áldozatoktól, erre a napra gyásznapot hirdettek.
Francesco Cozzi genovai főügyész, a katasztrófa miatt indult nyomozással kapcsolatban korábban azt mondta, nem tudja, hogy terhel-e bárkit törvényes felelősség a tragédia miatt, de abban biztos, hogy nem „véletlen baleset” történt.

Eddig a katasztrófa harminckilenc halálos áldozatát azonosították. Tizenöt embert ápolnak kórházban, közülük kilencnek súlyos az állapota, ám a főügyész szerint még további tíz-húsz ember tűnhetett el. Az áldozatok többsége olasz, de franciák, albánok, valamint egy román állampolgár is van az elhunytak között.
Közben állami felügyelet alá vonhatják az olasz autópályák fenntartását. „Az nem lehet, hogy valaki azért fizessen autópályadíjat, hogy aztán meghaljon. Azok, akiknek a karbantartás volt a feladata, nem végezték a dolgukat megfelelően. A hidat le kellett volna zárni, mielőtt ez a tragédia megtörténhetett volna” – mondta Luigi Di Maio olasz miniszterelnök-helyettes. Az Öt Csillag Mozgalom (M5S) nevű kormánypárt vezetője hozzátette, sokakat felháborít az a hatalmas profit, amelyre ezek a vállalatok monopóliumokként szert tesznek.

Az olasz kormány még szerdán az A10-es autópálya üzemeltetőjét, az Autostrade (ASPI) vállalatot – mely egyébként a híres divatmárkát alapító Benetton család tulajdona – tette felelőssé a híd leomlásáért. Követelte a fenntartó cég vezetőinek lemondását és kezdeményezte, hogy a közútkezelőt fosszák meg koncessziós jogától. Matteo Salvini belügyminiszter szerint a vállalatnak több milliárd eurós bevétele volt az autópályadíjakból, de a pénzt nem az eredetileg tervezett módon használta fel. Az ASPI visszautasította a vádakat és hangsúlyozták, hogy a törvényi előírásoknak megfelelően háromhavonta ellenőrizték a hidat.
Olaszországban háromszáz is lehet a rossz műszaki állapotban lévő hidak, viaduktok és alagutak száma.