Új Oscar-díj kategória a „népszerű” filmeknek

Hollywood egyszerre fortyog és ünnepel

MH – 2018.08.09. 17:19 –

Egy teljesen új kategóriát jelentett be a Filművészeti és Filmtudományi Akadémia: a "Popular film", azaz a népszerű film kategóriát. Ezzel is jelezve, hogy az Akadémia továbbra sem feltétlenül "jó filmeknek" adná az Oscar-díjat. 

Az Akadémia olyan filmeknek nyitotta ki kapuját mint a Marvel stúdió Fekete Párduca, a Mamma Mia: Here We Go Again és Tom Cruise botor futkorászása, azaz a Mission: Impossible 6.

Az egész szakma most úgy csinál mintha meglepődne, de ha jobban belegondolunk: logikus lépés a block-buster filmek az Oscar-gálára jutása, hiszen mostanában egyre inkább kinyilatkoztatásról volt szó Hollywood legnagyobb díjátadóján, mintsem arról, hogy a jó, azaz filmművészeti szempontból valami rendkívüli, új és maradandó alkotásokat díjazzanak. 

Hogyha felmegyünk az IMDb nevű oldalra és megnézzük, hogy mik a legjobb értékelést kapott filmek, akkor láthatjuk, hogy mi is a filmes közvélemény. Ugyanis nem filmművészeti szempontok alapján jobb a Bosszúállók: Végtelen háború, A Leon a profitól, vagy az Amerikai historia x-nél. Nem. A fogyaszthatóság lett a mérvadó, vagyis hogy minél nagyobb tömegek verekedjék be magukat a havi CGI-parádéra, no meg arról, hogy ez a kiéhezett tömeg, nehogy valami olyat lásson, ami ne tetszene mindenkinek. Az átlagos mozinéző azt szeretné, hogy a film, amire beül, ne (filmművészeti szempontból) jó, hanem szórakoztató legyen. A cél, hogy a néző "kikapcsolja az agyát". És ezzel nincs úgy általánosan semmi baj, hiszen valóban kellenek filmek, amik szórakoztatnak, de a szófordulat, "kikapcsolni az agyát" már önmagában jellemzi, hogy milyen értékeket is képviselnek ezek a filmek.

A baj csak azzal van, hogy a populáris filmek elismerése sohasem díjakban volt mérhető, hanem mozijegyekben, igen, pénzben. Azért van annyi művészfilmre orientált filmfesztivál, mert igen kevés művész-filmes tudna megélni a díjak nélkül, ugyanis kimondhatatlanul kevesebb a filmjeik forgalma. De hogy adatok is legyenek hozzá: Lars von Trier Melankólia című filmje 3,029,870 dollárt szerzet, míg a Fekete Párduc 700,033,085 dollárban fürödhet. A kérdés tehát jogos: tényleg több támogatás, híresztelés és pénz kell a (bevétel szempontjából) titáni "paraszt-vakító" filmeknek?

Robe Lowe azt írta a Twitterjére "The film business passed away today", vagyis "A filmipar a mai napon elhunyt"

Sajnos, Robe pontosan az ellenkezőjét írta meg annak, ami valójában történik. A filmipar most fog igazán nagyot "ugrani", ugyanis az, hogy a Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia külön kategóriát indít a népszerű filmeknek, az azt jelenti, hogy a fogyaszthatóság kanonizált érték számukra, hogy a mirelit-filmkultúrát habzószájjal védő komment-betyároknak nagyobb beleszólásuk van a filmiparba mint a rendezőknek, producereknek, vagy bármilyen zsűrinek.

Amire Robe Lowe gondolt, az nem a filmipar, hanem a filmművészet és a kettő nagyon nem ugyanaz.