Nemzetközi tervpályázat a Közlekedési Múzeumra

Neves magyar és világhírű külföldi építészeket hívtak meg a Kőbányán lévő egykori vasúti területre szánt intézmény komplexumának megalkotására, eredményhirdetés jövő február végén lesz

Zsiray-Rummer Zoltán – 2018.08.09. 13:45 –

Tizenegy sikeres hazai és világhírű külföldi építészirodát kértek fel és még négy stúdió pályázhat a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum új komplexumának tervezésére – jelentette be az intézmény tegnap. A Kőbányán található egykori vasúti járműjavító területére szánt központban nem csak kiállítások lesznek, hanem ide kerülnek a raktárak, a kutatók és a szakkönyvtár is.
közlekedési múzeumAz új Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum a kőbányai volt MÁV-járműjavító területén kap helyet. Fotó: Magyar Műszaki és Közlekedési MúzeumMiután tavaly decemberben a kormány úgy döntött, hogy a kőbányai volt MÁV-járműjavító területén kap új helyet a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, az intézmény most kiírta a nemzetközi tervpályázatot az otthonának megtervezésére – közölte tegnap a múzeum. Mint ismert, 2016-ban kezdődött el a Liget Budapest projekt részeként újjáépíteni tervezett városligeti épület koncepciójának felülvizsgálata, hiszen nyilvánvaló volt, hogy még földalatti bővítéssel sem állna rendelkezésre elegendő tér. Így ebből a műszaki találmányokat bemutató, interaktív kiállítóhely lesz, bővítés nélkül. A múzeum tényleges otthona pedig a Kőbányai úti, régóta üres vasúti területen lesz, az operaház már javában épülő műhely-, raktár- és próbacentruma mellé. 
 
A múzeum tájékoztatása szerint sikeres hazai és világhírű nemzetközi építészirodák vesznek részt az épületegyüttes tervpályázatán. A felkérést tizenegyen fogadták el: a 3H Építésziroda, az Amanda Levete Architects Ltd., az Atelier Brückner GmbH, a Liget Budapest részeként az új Néprajzi Múzeum pályázatán harmadik helyet szerzett dán Bjarke Ingels stúdiója, a Caruso St John Architects, a CÉH Zrt. a világhírű Foster & Partners-szel, amely legutóbb a dél-budai MOL-toronyház tervével szerepelt a hírekben, a berlini Neues Museum újjáépítéséről is ismert David Chipperfield műterme, a Diller Scofidio a Renfro-val, az Építész Stúdió Kft., a számos középületet tervező KÖZTI Zrt., valamint a Lacaton & Vassal Architects. A fennmaradó négy helyre a kiírásnak megfelelő műhelyek pályázhatnak.
 
A most nyilvánosságra hozott meghívottak között több olyan van, amely az elmúlt években nagyszabású múzeumi projektekkel, vagy történelmi környezetbe ágyazott kortárs építészeti alkotásokkal tettek szert hírnévre a közlemény szerint. 
 
Mint a közlemény emlékeztet rá, a vasúti üzem értékes épületeinek megőrzésével - a műemlék igazgatósági épület és az úgynevezett Dízel-csarnok –, illetve bővítésével nemcsak az ország egyik legnépszerűbb múzeuma talál végleges otthonra, hanem egész új kulturális városnegyed születik a rozsdazónában. A közlemény idézi a múzeum igazgatóját, Vitézy Dávidot, aki szerint az intézmény történetének legnagyobb beruházása indul el, amelynek eredményeként kifejezetten múzeumi célokra tervezett épületeket kapnak, ahol korábban szétszórt funkciók, a kiállítás, a kutatóhely, a raktár és a tekintélyes szakkönyvtár végre egy helyre kerülhet. Mint a főigazgató hangsúlyozza, céljuk, hogy élményközpontú, korszerű, látogatóbarát intézményként, több generációs közösségi térként működjön majd a múzeum. 
 
A kőbányai helyszínen a korábbiakhoz képest jóval nagyobb, tizenháromezer négyzetméternyi kiállítótér lesz majd, így nyolcvan jármű bemutatása helyett legalább százkilendvenet láthat majd a közönség. A bővülés azonban nemcsak mennyiségi lesz a közlemény szerint: a kiállítás elsősorban az emberre, a személyes tapasztalatokra, a társadalom és a közlekedés kapcsolatára fókuszálva mutatja majd be a hazai közlekedéstörténet reformkortól napjainkig tartó időszakát. Emellett a raktárt is időszakosan látogathatóvá tennék, de terveznek egy restaurátorközpontot is ide.
 
A beruházással az egész területet szeretnék megújítani, a rozsdazónából parkos, közösségi teret létrehozni, az elképzelések szerint kialakítanának egy vasúti megállót is a térség mögött futó vonalon. A nemzetközi tervpályázat beadási határideje 2019. január 21., az eredményhirdetés pedig február 28-án várható.
 
A bírálóbizottság munkájában részt vesz mások mellett Makovényi Ferenc, a Magyar Építész Kamara elnökségi tagja, Baán László, a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria főigazgatója, Enric Batlle építész-tájépítész, Demeter Nóra építész, a Budapesti Építész Kamara delegáltja, Fürjes Balázs, Budapestért és a fővárosi agglomerációért felelős államtitkár, Pedro Gadanho építész, kurátor, a lisszaboni Művészeti, Építészeti és Technológiai Múzeum igazgatója, Z. Halmágyi Judit DLA építész, Wachsler Tamás, a Steindl Imre Program vezetője és Winkler Nóra művészeti újságíró. A tanácsadó testületben pedig további muzeológiai, építészeti, műszaki szakemberek vesznek részt.