Nagy OttóSzívótorok

Álláspont. A héten megint olyan látványos rendőrkanyart mutatott a kormány az ellenzéknek, hogy annak képviselői még mindig fuldokolnak a porban, és még mindig nem bírták kitörölni szemükből-szájukból a földet

Nagy Ottó – 2018.08.04. 01:20 –

Ez persze nem azt jelenti, hogy azért került sor a mutatványra, hogy kabinet elkerüljön egy balesetet, hanem azt, hogy megmutassa, ilyenre is képes. Mert a BMW debreceni választása valóban világszám.

Rágják is miatta a kefét azok az országok – főleg Románia és Szlovákia –, amelyekből most nem kért a bajor autóipari óriás. És hogy tényleg óriás, azt jól mutatja, hogy tavaly az első féléves adatok alapján a BMW volt a legnyereségesebb autógyártó konszern a világon. A német vállalat érte el a vizsgált időszakban a legmagasabb, 11,3 százalék árbevételhez viszonyított profitot, 49,25 milliárd euró bevétel mellett 5,58 milliárd euró nyereséget termelt. Annak csak örülhetünk, hogy a második helyen a Suzuki végzett 10,3 százalékkal, mert abból a dicsőségből az esztergomi gyár is kivette a részét.

Ha visszakanyarodunk a BMW-hez, idézni kell Papp László debreceni polgármester lapunknak adott nyilatkozatát, miszerint „a beruházása igazolja, hogy jól mértük fel az Új Főnix Tervben meghatározott céljainkat”. Ezzel vitatkozni nem lehet, azt viszont érdemes megjegyezni, hogy mennyire beszédes a terv neve, mert azt sokan elfelejtik, hogy a magyar gazdaság, az 1990 utáni állapotokat és általában a baloldali, liberális kormányok regnálását tekintve valóban hamvaiból kelt életre. Ehhez kellett egy másfajta szemlélet, csipetnyi hazaszeretet, leheletnyi szenvedély és sok munka.

A városvezető nyilatkozata és a konszern választása azt is bizonyítja, mégpedig újból, hogy van élet a fővároson, de még az ötödik kerületen kívül is. Sőt, ott van csak igazán, mert a legnagyobb ipari beruházásokat nem Budapestre, hanem az ellenzék által rendre lesajnált vidékre viszik a világcégek. Februárban például szintén a hajdúsági megyeszékhelyt választotta a Continental, a német óriáscég beruházása százmillió euró értékű, és négyszázötven új munkahelyet teremt majd.

És ha már itt tartunk, jegyezzük meg, hogy a legfrissebb adatok szerint 2010-hez képest 765 ezerrel nőtt a foglalkoztatottak száma Magyarországon, közülük 610 ezren az elsődleges munkaerőpiacon helyezkedtek el. Ezek a számok újra azt bizonyítják, hogy itthon gyakorlatilag megvalósult a teljes foglalkoztatottság. A jól képzett munkaerőt pedig keresik a cégek, és meg is fizetik, hazajöhetnek bátran azok is, akik külföldön kerestek munkát.

A hét gazdasági eseményeihez tartozik, hogy harminc százalékkal nőtt az új lakások száma az első félévben, ami újabb bizonyíték arra, hogy ez a kormány valamit mégis jól csinál, van értelme a sok családtámogatásnak. Ide kapcsolódik, bár talán a debreceniek még nem érzik, hogy a bajor cég bejelentésére néhány millió bekerül a zsebükbe, mert elkezdenek emelkedni a lakásárak – ahogy emelkedtek annak idején Győrben és Kecskeméten is. Ez a nagy beruházások „átka”, ahogy Pakson is tapasztalható az ingatlanboom.

Ezt, már csak a vidék miatt is, megint a Mécs gyerek és elvbarátai figyelmébe ajánljuk, meg azt is, ha a BMW-vezérkar megérkezik a debreceni reptérre, akkor ők is húzni fogják maguk után a bőröndjüket, pedig ők nem vidékről érkeznek majd, hanem Münchenből.

Ha a debreceni üzem termelni kezd, akkor biztosan elmondhatjuk, hogy a magyar gazdaságot már nemcsak egy Audi-, egy Mercedes-, egy Opel- egy Suzuki-, hanem már egy BMW-motor is hajtja. Ha pedig az első autó legurul a futószalagról, akkor hiába a hortobágyi puszta, az nem délibáb lesz csupán.