Szabadon használható a kis drón, a nagyobb engedélyköteles

Az esti légtérigénylést egy pontosan kitöltött formanyomtatvány kitöltése alapján bírálják el, és ennek híján a biztosító megtagadja a repülő tárgyunk által okozott kár kifizetését

Lázin Miklós András – 2018.07.20. 01:07 –

Mielőtt bárki drónt akar reptetni, nem árt, ha tudja annak törvényi kereteit. S itt rögtön gondba kerülünk, lévén Magyarországon jelenleg (és évek óta) nincs törvény, csak egy tervezet szabályozza a kérdést – ennek ellenére a hatóságok azt tekintik irányadónak.
Polgári célra gyártott drónt amúgy bárki szabadon vehet és tarthat, erre semmiféle előírás nem vonatkozik. Négy kategória létezik, és eszerint az úgynevezett nulladik, ha a jármű tömege nem haladja meg a kétszázötven grammot, s az nem képes ötven méternél magasabbra menni, akkor azzal bármiféle megkötés nélkül lehet játszani.

Az első kategóriába a két kilogrammnál kisebb tömegű drónok tartoznak, ezekkel kizárólag nappal és ötven méter magasságig lehet repülni. A második kategóriában a két kilogrammnál nehezebb, de huszonötnél könnyebb, és ötven méternél magasabbra emelkedő eszközöknél jogosítványra van szükségünk, míg a harmadik kategóriába huszonöt és százötven kilogramm közötti, pilóta nélküli légi járművek tartoznak. Ha mások magántulajdona fölé akarunk menni, ahhoz mindenképpen a tulajdonos írásbeli engedélye szükséges.

Az eseti légtérigénylést tavaly január 1-től a Honvédelmi Minisztérium Állami Légügyi Főosztályához kell eljuttatni egy megfelelő formanyomtatvány kitöltésével. A pontosságra ügyelni kell, ha elírunk valamit, akkor újra indul a harmincnapos ügyintézési idő. A tárcánál lapunk érdeklődésére közölték, rugalmasan igyekeznek az engedélyeket kiadni.

Fontos a biztosítás is, ugyanis ha a drónos kárt okoz, akkor csak annak megléte esetén jár kártérítés. S akad még egy feltétel: a biztosító csak akkor fizet, ha volt légtérhasználati engedély. Magánszeméllyel a társaságok nem állnak szóba, így aki biztosítás mellett akar drónozni, annak jobb híján be kell lépnie egy egyesületbe, mert a cégek kizárólag velük kötnek szerződést. Az egyesület egyben a kötelező oktatást és vizsgáztatást is biztosítja azoknak, akik a három magasabb kategóriájú járművet szeretnék vezetni.

Kétségtelen, hogy a joghézagok miatt sokan visszaélnek – mások pedig elrettennek a legális drónhasználattól. Aki bűncselekmény elkövetésére (kémkedés, betörés előtti terepfelderítés) akarja használni, az nem kér engedélyt, míg a jószándékú hobbifotósok nem feltétlenül tudják előre megmondani, hogy egy hónap múlva éppen szombaton vagy vasárnap, netán kedden mikor érnek rá. Jelenleg amúgy senki nem tudja, mennyi és milyen képességű drón lehet a lakosság birtokában.