Megújulnak a dél-balatoni állomások

Az épületek átépítésekor alapkövetelmény lesz az utaskomfort emelése, az akadálymentesítés vagy a homlokzatfelújítás, néhol meghatározó a műemléki jelleg is

Putsay Gábor – 2018.07.13. 02:00 –

Év végéig megújul a dél-balatoni vasútvonal egészen Balatonszentgyörgyig, aztán következhet az állomásépületek rekonstrukciója. Utóbbi munkálatok terveztetési feladatai megkezdődtek.

állomás 20180713 Növekvő kényelem: csökkenő menetidő, megújuló állomások, magasított peronok (Forrás: Nif.hu)
Rendbehozatná a dél-balatoni állomásépületeket és környezetüket a beruházó Nemzeti Infrastruktúra (NIF) Zrt. a vasútvonal felújítását követően. A NIF egyszer már hirdetett tendert a tervezésre, ám mivel az eredménytelenül zárult, új közbeszerzési eljárást készít elő a társaság. Az ajánlati felhívás várha­tóan az idén a harmadik negyedévben jelenik meg az Európai Unió hivatalos lapjában. A NIF lapunkkal közölte, a korábbi és az előkészítés alatt álló tender is kizárólag tervezésre irányul, ebbe a körbe Szabadisóstó, Szabadifürdő, Balatonszéplak felső, Zamárdi, Szántód-Kőröshegy, Balatonföldvár, Balatonszárszó, Balatonszemes, Balatonlelle, Balatonboglár és Balatonfenyves állomás kerül. A tervezés eredményeképpen – amennyiben eredményesen zárul a közbeszerzési eljárás – 2020 első nyegyedévére rendelkezhet a NIF a szükséges kiviteli tervekkel és tenderdokumentációkkal. Ekkor derül ki az is, hogy mennyi pénz áll e célra rendelkezésre, illetve, hogy melyik állomáson milyen felújítást kell elvégezni, esetleg teljesen új épületet kell építeni. A jelenlegi ütemezés alapján az építkezések 2021 negyedik negyedévében fejeződhetnek be.

A felújítási körbe bevont állomások műszaki állapota ugyan jelentősen eltér egymástól, viszont alapvetően még az egykori Déli vasút stílusjegyeit viselik magukon, egy részüknél a hetvenes-nyolcvanas években volt átfogó felújítás. Most alapkövetelmény lesz az utaskomfort növelése, illetve az akadálymentesítés, vagy a homlokzatfelújítás. Az is elképzelhető, hogy a megrendelő egységes állomáskép kialakításáról dönt, mint például az a Budapest–Újszász vonalon is jellemző, de bizonyosan nagy szerepet kap a műemléki igényű felújítás is. Abban az esetben ha megmaradhatnak a jelenlegi stílusjegyek, kisebb mértékű felújítás szükséges, és nem kell az épületeket elbontani, elegendő lesz például a nyílászárókat, a tetőt kicserélni, új pénztárakat és utasvárókat kialakítani, és az épületgépészeti rendszereket felújítani.

Ugyan a nyári idényben nincs vágányzár a déli vasútvonalon, viszont augusztus végétől tovább folyik a Balatonfenyves és Balatonszentgyörgy közötti vonal felújítása. Ezzel a tervek szerint év végéig befejeződhet a Szántód-Kőröshegy és Balatonszentgyörgy, valamint a Fonyód-Kaposvár közötti 53-53 kilométer hosszú vonalak átépítése. A két beruházás összességében 73 milliárd forintba kerül, ennek a 85 százalékát az Európai Unió, 15 százalékát az állam finanszírozza. Ezt megelőzően a Lepsény és Szántód-Kőröshegy közötti szakasz átépítése harmincmilliárd forintba került. A vonalakon a vasúti pálya és az útátjárók mellett megújulnak a biztosítóberendezések és az utastájékoztató rendszerek, korszerűsödik a térvilágítás, és valamennyi állomáson magasperonok épülnek. A beruházás révén tíz perccel rövidül a menetidő Budapest és Keszthely között.


Drágább, de előnyösebb a beton

Betonburkolatot kap az M0-s autóút déli szektora, és a hidak is átépülnek. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában az 51-es főút és az M6-os autópálya közötti szakasz épül át, és az M1-es autópályához vezető oldal is beton lesz. Az építkezések szombaton kezdődnek, így az érintett pályaoldal a kivitelezés idején szakaszosan le lesz zárva. Mindez azt is jelenti, hogy a jelenlegi három-három forgalmi sáv helyett kettő-kettő lesz igénybe vehető. A betonburkolatot a jelentős forgalom indokolja, ugyanis lényegesen nagyobb teherbírású az aszfaltnál, és nem alakulnak ki balesetveszélyes nyomvályúk, bár a kivitelezés lényegesen drágább.