A brit burzsoázia diszkrét bája

A Cumberbatch-féle Melrose olyan antihős, akit meg lehet érteni

Sárdi Krisztina – 2018.07.11. 01:13 –

Jóllehet korántsem tartogat könnyed kikapcsolódást, az angol sugárzás után két hónappal már nálunk is látható televíziós minisorozat, a Patrick Melrose igazi csemege a kisképernyő híveinek.

Az egyik legnagyobb angol kereskedelmi tévécsoport, a Sky Broadcasting Atlantic csatornája tűzte műsorára még májusban az Edward St. Aubyn brit író (korábban aranyifjú) vallomásos jellegű, kultikusnak számító Patrick Melrose kisregény-sorozata televíziós változatát. Mivel a Sky Atlantic partnere a Showtime és az HBO, így az elmúlt hétvégén már elkezdték vetíteni magyarul a Cinemax mozicsatornán (online már mind az öt rész egyszerre nézhető). Bár nem sorolható a „nyári limonádék” közé, a drogfügősséget, gyermekkori traumákat, alkoholizmust nagyon személyesen tárgyaló, illetve az angol felső tízezer hanyatlását, korántsem diszkrét báját bemutató Patrick Melrose valójában igen érdekfeszítő, abszurdan szórakoztató családi dráma.

Magyarul a Jelenkor Kiadó gondozásában, két kötetben jelenik meg majd augusztusban Edward St. Aubyn öt elbeszélése, melyek 1992 és 2012 között láttak napvilágot eredeti nyelven, több irodalmi díjat besöpörve. A regények sikerének titka az volt, hogy benne St. Aubyn Patrick Melrose-ként kendőzetlen őszinteséggel mesélt arisztokrata családjában dúló erőszakról, hogy három és nyolc éves kora között apja rendszeresen szexuálisan bántalmazta őt és nővérét, illetve édesanyjukat is, arról, hogy mindennek következtében hogyan indult el a lejtőn, milyen kemény heroinista, alkoholista volt, hogy jutott a húszas évei­re az elvonóra. Mindazonáltal az tette igazán különlegessé a Patrick Melrose-elbeszéléseket, ahogy St. Aubyn ábrázolta a brit társadalom legfelső rétegeit a nyolcvanas-kilencvenes években meghatározó dekaden ciát, ahogy kigúnyolta, kifigurázta a karótnyelt, elitista nemeseket és leszármazottaikat.

A kronologikusan haladó öt regény eseményeit David Nicholls író-forgatókönyvíró (Egy nap, A nagy kvízválasztó) forgatta fel, így a sorozat in medias res, Patrick édesapja, David halálhírével indul 1982-ben. Az első rész tulajdonképpen beillene a Trainspotting című film rövidített változatának is, Patrick ugyanis komoly drogfüggő, és bár útban apja urnájáért New York-ba megpróbál leszokni, ez nem sikerül neki. Noha ez az első epizód tulajdonképpen egy végtelenített trip, a hallucinációk­ban felbukkanó flashbackek érzékeltetik, hogy a címszereplőt gyermekkorában súlyos trauma érte. Ráadásul a Sherlock szerepével világhírűvé vált, majd Oscar-jelölést is besöprő, a Marvel-filmek Doctor Strange-ként ázsióját az egekig emelő Benedict Cumberbatch alakításának köszönhetően Patrick minden tenyérbemászó fellengzőssége ellenére az első pillanattól fogva szerethető, esendő figura. Igazi antihős: önpusztítását nem lehet nem megérteni, és hiába követ el súlyos hibákat, viselkedik állatként vagy próbál öngyilkos lenni, valahol végig drukkolunk neki. Cumberbatch mellett fontos megemlítenünk a mellékszereplőket: Patrick szüleinek szerepében Hugo Weaving és Jennifer Jason Leigh remekel, de Holliday Grainger is kiváló alakítást nyújt Bridget Watson Scottként.

Mégis leginkább Patrick törékenysége, a vele való együttérzés lehetősége eredményezi azt, hogy a sorozat legelborzasztóbb momentumaival együtt sem depresszív, nem undorító és nem polgárpukkasztó (szerencsére a legtöbb szörnyűségre csak utalást tesz Edward Berger rendező). A derűs fekete humor a záporozó szarkasztikus megjegyzésekkel kifejezetten szórakoztatóvá teszi a sorozatot.

Patrick Melrose (Cinemax)
Angol sorozat
8/10