A Dunán és a Tiszán is újabb hidak épülnek

Megújul a kiskörei közúti és vasúti átkelő, a korszerűsítés kiterjed az elemek cseréjére, a szerkezet rekonstrukciójára, valamint a csatlakozó út felújítására is

Putsay Gábor – 2018.06.25. 01:23 –

Új hidak épülnek a Dunán és a Tiszán, ezek részint a szomszédos régiók közötti elérhetőséget javítják, illetve az autópálya-építésekhez kapcsolódóan létesülnek.

hídépítés 20180625 A jelenleg zajló legjelentősebb beruházás a komáromi Duna-híd építése, amelyet hazánk és Szlovákia közösen valósít meg, az új átkelő jövő év végére lesz kész, és nagyjából huszonkilencmilliárd forintba kerül (Fotó: MTI - Krizsán Csaba)

Megkezdődött a kiskörei vasúti és közúti Tisza-híd felújítása, amely nélkülözhetetlen a térségben élők, különösen az abádszalóki és a kiskörei lakosoknak. A híd azért fontos, mert Szolnoktól északra ez az első átkelési lehetőség a Tiszán. A hidat közösen vehetik igénybe a vonatok és a közúti gépjárművek. A százharminc éves átkelő műszaki állapota viszont annyira leromlott, hogy a vasúti pályán 18 tonnás tengelyterhelés és húsz kilométer per órás sebességkorlátozás, közúton húsztonnás összsúly- és negyven kilométeres sebességkorlátozás van érvényben. Közös híd révén a felújításra együtt hirdetett tendert a MÁV Zrt. és a Magyar Közút Nonprofit Kft. A beruházási költség 1,5 milliárd forint, ebből a MÁV egymilliárd-ötvenmillió forintot vállalt.

A korszerűsítés kiterjed egyebek között a szerkezeti elemek cseréjére, a vasbeton közúti pályalemez és vasúti pálya felújítására, sín- és közúti dilatációs szerkezetek beépítésére, illetve javítására, a korrózióvédelmi bevonat helyreállítására, valamint a hídhoz csatlakozó közút útburkolatának, útpadkájának és vezetőkorlátjának felújítására.

A szükséges rekonstrukciót követően a megengedett sebesség a vonatoknál negyven kilométeresre változik. Mivel a munkálatokat csak teljes hídlezárás mellett tudja elvégezni a kivitelező, ezért a közúti és vasúti forgalomban is jelentős változások lesznek a rekonstrukció idején.

Országos szinten felgyorsult ugyanakkor a folyami átkelők építése nemcsak a gyorsforgalmiút-építések miatt, hanem hidak épülnek a térségek összeköttetésének javítása érdekében is. A jelenleg zajló legjelentősebb beruházás a komáromi Duna-híd építése, amelyet Magyarország és Szlovákia közösen valósít meg. Az új átkelő jövő év végére lesz kész, és 91,2 millió euróból – 29 milliárd forint – épül. Ennek révén viszont a települések elkerülése nélkül haladhat a forgalom az M1-es autópálya és Szlovákia között.

A térségi kapcsolatokat jelentősen javítja, és részint az új paksi blokkok építésével hozható összefüggésbe a Kalocsa és Paks között tervezett új Duna-híd megépítése, méghozzá hazai költségvetésből. A kezdés tervezett időpontja jövő év negyedik negyedéve, a befejezés pedig 2022 második negyedéve. A híd hossza csaknem 950 méter lesz, kerékpárosok és gyalogosok is igénybe tudják venni. A fővárosban is épül egy új Duna-híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, Ferencváros, valamint Kispest és Kőbánya között.

A Tiszán két új híd épül, méghozzá az M4-es autópálya hídja Szolnok északi határában, illetve a Békéscsaba felé épülő M44-es autóút részeként. Mindkettő Magyarország költségvetéséből épül, előbbi 2020 negyedik negyedévében, utóbbi 2022 második negyedévében készül el. A hidakon két-két forgalmi sávos út épül, az M44-es Tisza-hidat pedig úgy tervezték, hogy gyalogosok is igénybe vehessék majd.