Döntött a római-parti védmű nyomvonaláról a Fővárosi Közgyűlés

Tarlós István: Semmi mást nem akarunk, mint megvédeni a csillaghegyi öblözetet

MH/MTI – 2018.06.13. 09:46 –

A római-parti védmű parti sávban létesítendő, a kerítések vonalához igazodó nyomvonalát támogatta a Fővárosi Közgyűlés szerdai rendkívüli ülésén.

A testület húsz igen szavazattal, nyolc nem ellenében és egy tartózkodás mellett döntött arról, hogy az ügyben felkért szakmai grémium többségi javaslata alapján a Duna-parton létesítendő, a kerítések vonalához igazodó nyomvonal továbbtervezését támogatja. A Dunával párhuzamos védműszakasz megvalósításáról a Fővárosi Közgyűlés a továbbtervezést kővetően, valamint a kisajátításhoz kapcsolódó kártalanítás költségeinek ismeretében dönt.

A közgyűlés - a csillaghegyi öblözetben élők árvízi biztonsága érdekében - ismételten megerősítette elkötelezettségét a pünkösfürdői védmű hatályos jogszabályoknak megfelelő magasítása és az Aranyhegyi-patak árvízvédelmi művének fejlesztése mellett, valamint úgy döntött, hogy a környéken élők rekreációjának, szabadidős lehetőségeinek biztosítása érdekében a pünkösdfürdői védmű melletti területen új közparkot hoz létre.

A testület továbbá kötelezettséget vállalt arra, hogy az Aranyhegyi-pataknál megvalósítandó védműre 3 milliárd forintot, a pünkösdfürdőire 2,1 milliárdot, valamint az említett közpark megvalósítására 1,6 milliárdot biztosít fedezetként.

A napirendi vitában több ellenzéki képviselő a döntés elhalasztása mellett érvelt további vizsgálatokat kérve.
Horváth Csaba (MSZP) azt mondta, a benyújtott javaslat azt is bizonyítja, hogy a partélre tervezett fővédmű ötlete "megbukott".
V. Naszályi Márta (Párbeszéd) arról beszélt, hogy a főpolgármester által felkért grémium mindössze két dologban értett egyet: egyrészt, hogy a partvonalon nem szabad gátat építeni, másrészt az előkészítő anyagok alkalmatlanok arra, hogy azok alapján döntést lehessen hozni. A szakemberek azt írták le, hogy tovább kell dolgozni ezeken a változatokon ahhoz, hogy valóban döntést lehessen hozni.
Gy. Németh Erzsébet (DK) szintén arról beszélt, az előterjesztés nem alkalmas arra, hogy arról döntést hozzanak, és a fővédműnek a Nánási út - Királyok útja nyomvonalon kellene megépülnie. 
Gál József (LMP) kijelentette: pártja a Nánási út - Királyok útja nyomvonalat támogatja.
Bús Balázs (Fidesz-KDNP) III. kerületi polgármester elmondta, a kerítés menti nyomvonal elképzelése civil javaslatok alapján fogalmazódott meg. Hangsúlyozta: a védmű tervezése során az a fontos, hogy az biztosítsa az árvízvédelmet, próbálja megőrizni a part természetközeli állapotát, valamint a csónakházak és a sportlétesítmények védelmét is ellássa.

Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes rámutatott arra, hogy soha semmilyen szakmai grémium nem tanácsolta a Nánási út - Királyok útja nyomvonalat, a most tárgyalt kisebbségi szakmai javaslatban is kettős védelmet javasoltak.

Tarlós István főpolgármester azt hangsúlyozta: semmi mást nem akarnak, mint megvédeni a csillaghegyi öblözetet, az ügyben nyolc szakvélemény készült, de olyan megoldás nem létezik, amellyel mindenki teljesen elégedett lesz.

Az ellenzéki képviselők által elmondottakra reagálva teljes tévedésnek nevezte, hogy a partélen védművet akartak volna építeni. A Fővárosi Közgyűlés még 2009-ben döntött egy partélre tervezett védműről a Nánási út - Királyok útja jövőjéről való gondolkodás teljes mellőzésével - mondta.
Tarlós István kitért arra is, hogy elméletben akár az is elképzelhető, hogy a parttal párhuzamos védművet nem kell megépíteni.

A kormánnyal tárgyalna a főváros a Lánchíd és környéke egyidejű felújítása érdekében
A Fővárosi Közgyűlés felkérte Tarlós Istvánt, hogy a Lánchíd, a várhegyi alagút és a Clark Ádám tér egyidejű felújítása érdekében kezdeményezzen tárgyalásokat a kormánnyal a hiányzó források biztosításáról.
A testület egyhangúlag döntött arról, hogy a Lánchíd, a várhegyi alagút és a Clark Ádám tér felújítása egy ütemben történjen meg úgy, hogy a feladatot rövidebb idő alatt, valamint megfelelő ütemezéssel egyidejűleg kell kivitelezni, amennyiben a szükséges források rendelkezésre állnak. A közgyűlés felkérte Tarlós Istvánt, hogy a rekonstrukcióhoz szükséges, még hiányzó forrás biztosítása érdekében tárgyalásokat kezdeményezzen és folytasson a kormánnyal, amelynek eredményéről legkésőbb a jövő évi költségvetési javaslatot tárgyaló közgyűlési ülésen adjon tájékoztatást.
A Tarlós István által jegyzett előterjesztésben emlékeztettek: pénzügyi okokból az a közgyűlési döntés született áprilisban, hogy első ütemként a Lánchíd és a villamos- és közúti aluljáró, második ütemként a várhegyi alagút és a Clark Ádám tér felújítása történik meg.
Az első ütemhez szükséges mintegy 16,4 milliárd forint a  főváros idei költségvetésében rendelkezésre áll. A második ütemhez szükséges források a 2022-2024. évekre lettek számításba véve.
Mint az elfogadott javaslatban írták, a közgyűlés döntését követő időszakban a városvezetésben felmerült, hogy milyen feltételek rendelkezésre állása esetén lehetne a teljes feladatot rövidebb idő alatt, egy projekt keretében, valamint megfelelő ütemezéssel egyidejűleg végrehajtani.
A következő hónapok lehetőséget adnak arra, hogy "sorra vegyük azokat a feltételeket", melyekkel biztosítani lehet az alagút és a tér felújításához szükséges források mielőbbi megteremtését. "Alapozva arra, hogy a kormány kiemelt figyelmet fordít többek között a fővárosi közlekedést érintő fejlesztésekre, indokolt, hogy a már megkezdett egyeztetéseken tárgyaljunk a hiányzó forrás mielőbbi megteremtésének a lehetőségéről" - fogalmaztak, hozzátéve, hogy ez egyben kizárhatja "a közvélemény irreális kivitelezési időigényekkel történő felesleges riogatását".
A szükséges anyagi fedezet rendelkezésre állása esetén az alagút és a tér rekonstrukciós munkálatai a jelenleg tervezettől korábban, szándékuk szerint 2019-től megkezdődhetnének, így a teljes felújítás körülbelül három év alatt megvalósítható. Feltételezve a kivitelezés 2019-2020-as kezdését, a befejezés 2021-2022-re várható.

Eredménytelen a városnéző buszok üzemeltetésére vonatkozó koncessziós eljárás
A Fővárosi Közgyűlés eredménytelenné nyilvánította a városnéző buszok üzemeltetésére vonatkozó koncessziós eljárást szerdai rendkívüli ülésén.

A testület 24 igen szavazattal 4 tartózkodás mellett döntött az eljárás eredménytelenné nyilvánításáról.
A közgyűlés egyben felkérte Tarlós Istvánt, hogy vizsgálja meg: a BKV milyen feltételekkel tudná a saját erőforrásaival vagy alvállalkozó bevonásával üzemeltetni városnéző buszokat. A képviselők emellett kérték, hogy vizsgálják meg egy új koncessziós beszerzési eljárás BKV általi előkészítésének és lebonyolításának lehetőségét.

Támogatják Budapest nevezését a 2021-es U21-es labdarúgó Európa-bajnokság rendezésére 
A Fővárosi Közgyűlés  támogatta a Magyar Labdarúgó Szövetség (MLSZ) azon szándékát, hogy Budapest is az egyik rendező városa legyen a 2021-es U21-es labdarúgó Európa-bajnokságnak.  

A képviselők 24 igen szavazattal, 4 ellenzéki tartózkodás mellett hagyták jóvá az erről szóló előterjesztést. Tarlós István főpolgármester hangsúlyozta, a pályázattal és a rendezéssel nem keletkezik költségvállalási kötelezettsége a fővárosnak. Az indítvány szerint a főváros támogatásának feltétele, hogy a kiadásokat a kormány kormányhatározatban vagy az MLSZ nyilatkozatban vállalja.
Az MLSZ-nek augusztus végéig kell benyújtania pályázatát. A tervek szerint az egyik budapesti helyszín a Groupama Aréna lehet, a másik pedig az új kispesti vagy az újpesti stadion.   

MSZP: A főpolgármester gyorsítsa fel a Lánchíd felújítását!

Az MSZP felszólította Tarlós Istvánt, teremtse meg a Lánchíd gyorsabb felújításához szükséges forrásokat, hogy a beruházás öt év helyett két és fél év alatt megvalósulhasson.

Horváth Csaba, az ellenzéki párt budapesti képviselője szerdán, a rendkívüli ülés előtti sajtótájékoztatóján kifejtette, a fővárosiak átlagosan naponta 20 milliárd forint adót fizetnek be, a főpolgármesternek pedig ennek az összegnek mindössze a negyedét, 5 milliárdot kellene elkérnie a kormánytól a Lánchíd felújításának gyorsításához. 

A szocialista politikus emellett ismételten azt kérte, hogy a Római-part árvízvédelmének kialakításakor elsősorban a Nánási úton húzódó védelmi vonalat erősítsék meg. Szerinte ezt az is indokolja, hogy a Tarlós István által felkért szakértők szerint is tönkretenné a Római-partot a partra tervezett gát.

Párbeszéd: Megalázó és romboló javaslat

A Párbeszéd szerint az érintetteknek megalázó, a természeti értékek szempontjából pedig romboló a városvezetés Római-part árvízvédelméről szóló legújabb javaslata.

V. Naszály Márta, az ellenzéki párt budapesti képviselője a Fővárosi Közgyűlés rendkívüli ülése előtt tartott sajtótájékoztatón ismételten elfogadhatatlannak nevezte a Dunával párhuzamos védekezés jelenleg javasolt módját, ugyanakkor megjegyezte, a terület két patakját érintő tervekkel egyetértenek és azokat minél hamarabb meg kell valósítani.
A Párbeszéd politikusa kitért arra is, a Lánchíd többéves felújítása alatt meg kellene vizsgálni, hogy a hidat a későbbiekben érdemes lenne-e csak a gyalogosok és kerékpárosok előtt megnyitni.
V. Naszály Márta szerint Budapestnek elő kellene írnia, hogy a városnéző buszok kizárólag elektromos járművek lehetnek.

Jobbik: a BKV üzemeltesse a városnéző buszokat! 

A Jobbik egyetért azzal a Fővárosi Közgyűlés előtt fekvő alternatív javaslattal, amely szerint a teljes mértékben önkormányzati tulajdonban álló BKV Zrt.-nek kellene üzemeltetnie a budapesti városnéző buszokat.

Tokody Marcell, az ellenzéki párt budapesti képviselője a Fővárosi Közgyűlés rendkívüli ülését megelőzően tartott sajtótájékoztatón aranytojást tojó tyúkként jellemezte a városnéző buszok üzemeltetését, ami szerinte a következő 15 évben busás hasznot hozhat a városnak. 
A Jobbik politikusa ismételten elfogadhatatlannak nevezte, hogy az eredeti javaslat - amelyet szerdán harmadik alkalommal próbál napirendjére venni a közgyűlés - nem a legtöbbet fizető ajánlattevőt hozta ki győztesként, hanem azt az indulót, aki 41 millió forint helyett havonta 25 millió forintot fizetne a koncesszióért.