Átadták a Kazinczy-díjakat és a Péchy Blanka-díjakat Győrben

A döntőben 160 középiskolás versenyzett, közülük 35-en a határon túlról érkeztek

MH/MTI – 2018.04.22. 11:49 –

Kovács M. István és Varga János, a közszolgálati rádió bemondói, Szendrődyné Botka Krisztina, a balatonboglári Boglári Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola magyar tanára, valamint S. Forgács Anna, a budapesti Egressy Béni Református Művészeti Középiskola magyar-latin szakos tanára kapott idén Kazinczy-díjat a szép magyar beszéd népszerűsítéséért és az anyanyelv ápolásáért.

kazindzydíj576A Péchy Blanka-díjjal kitüntetett Türjei Attila, a Boglári Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója (b) és Kiss László, a Boglári Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola igazgatóhelyettese (b2), a Kazinczy-díjjal kitüntetett Varga János, a közszolgálati rádió bemondója (b3), Szendrődyné Botka Krisztina, a balatonboglári Boglári Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola magyar tanára (b4), S. Forgács Anna, a budapesti Egressy Béni Református Művészeti Középiskola magyar-latin szakos tanára (b5) és Kovács M. István, a közszolgálati rádió bemondója - MTI Fotó: Krizsán Csaba

Az 53. alkalommal megrendezett Szép magyar beszéd verseny Kárpát-medencei döntőjének győri eredményhirdetésén a Péchy Blanka-díjakat a Boglári Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója, Türjei Attila és igazgatóhelyettese, Kiss László vették át. 

A Szép magyar beszéd versenyt Péchy Blanka színésznő, nyelvművelő, a Kazinczy-díj megalapítója javaslatára 1966-ban rendezték meg először.
Kováts Dániel nyugalmazott főiskolai tanár azt mondta, hogy aki a megértésre és a megértetésre törekszik, sokat tesz harmonikus kapcsolataiért. 

Hozzátette: nemcsak a külsőnkkel lehet megmutatni, hogy kik vagyunk, hanem azzal is, ha a tiszta beszéddel hangot tudunk adni magunk és társaink bajainak is. 
Ez a verseny pedig olyan kihívás, amely gondolkodásra igényes megszólalásra sarkall - mondta. 

A Kazinczy-verseny üzenete az, hogy a tanító tiszte a gyermek elméjének, értelmének és képzelőerejének kibontakoztatása, gondolkodni tanítása, hogy érzéseit és ideáit szavakba önthesse - közölte Kováts Dániel. 

A döntő egy legfeljebb három perc időtartamú szabadon választott, 20-21. századi magyar esszé vagy értekezés felolvasásából, egy kötelező szöveg tolmácsolásából és egy írásbeli feladatból állt. 

A 12 tagú zsűri három bizottságban - gimnázium I., gimnázium II. és szakképző iskola - értékelte a versenyzőket Balázs Géza, az Anyanyelvápolók Szövetségének alelnöke, Kováts Dániel nyugalmazott főiskolai tanár és Szakonyi Károly Kossuth-díjas író elnökletével.
A döntőben 160 középiskolás versenyzett, közülük 35-en a határon túlról érkeztek. A versenyen legjobb teljesítményt elérő 35 diák Kazinczy-érmet vett át.