Tanároknak laptopok, diákoknak tabletek

Felmérték, hogyan lehet beépíteni a mindennapi tanmenetbe a digitális eszközök használatát, továbbképzés után, új nevelési modellprogram alapján dolgoznak majd a pedagógusok

Korompay Csilla – 2018.04.17. 04:06 –

Negyvenötezer laptopot osztanak ki most két hónap alatt egy uniós projekt keretében azoknak a pedagógusoknak, akik vállalták a kapcsolódó továbbképzést is. Az uniós projektből a szabályok miatt kimaradt közép-magyarországi iskoláknak hatezer laptopot, tizennégyezer számítógépet és monitort és hétezer projektort vásárolt a fenntartó. Az írott tankönyvekről a tabletekre való fokozatos áttérés jövőre, ötödikes diákokkal indul.

educatio-kiallitasIsmerkedés a jövővel az Educatio szakkiállításon (Fotó: MH)
Március elején megkezdődött annak a több mint negyvenötezer laptopnak az átadása, amelyet a digitális kompetencia fejlesztését célzó, európai uniós támogatásból megvalósuló projekt keretében kapnak meg a pedagógusok.

Palkovics László oktatási államtitkár Kecskeméten az első ötvenegy laptop átadásán az eszközök biztosításán túl fontosnak nevezte azt is, hogy a pedagógusok megfelelő tudás birtokában használhassák a számítógépeket. Erre szintén kiemelt figyelmet fordítanak a negyvenötmilliárd keretösszegű projekt keretében. Solti Péter, a Klebelsberg Központ (KK) elnöke elmondta, a Kecskeméti Tankerületi Központ területén hatvankét iskolában több mint ezerháromszáz laptopot adnak át a pedagógusoknak, és megszervezik a szükséges továbbképzést is. Az iskolák megfelelő sávszélességű internethez és wi-fi-hez is hozzájutnak – az ország egész területén. Ötezer projektort és háromezer interaktív panelt is kapnak az intézmények.

A projekt részleteire vonatkozó kérdéseinkre a KK közölte: a notebookok kiosztása április végéig tart, már több mint negyvenegyezer eszközt adtak át. A fenntartó hangsúlyozta: nem klasszikus eszközkiosztási projektről van szó, a notebookhoz nyolc digitális témakörben egy akkreditált képzést is el kell végezniük a pedagógusoknak, tehát az eszközöket képzéssel együtt kapják. A projektben kétezerháromszáz iskola pedagógusai vesznek részt, mindenki, aki jelentkezett és vállalta az akkreditált képzést, az kap eszközt.

A KK hozzáfűzte: a projektből a Pest megye és Budapest köznevelési intézményeiben dolgozó pedagógusok maradtak ki, a támogatási konstrukció és a projekt megvalósítására vonatkozó jogszabályi környezet miatt, azonban központi beszerzés keretében, saját forrásból mintegy 6,3 milliárd forint értékben tizennégyezer számítógépet, ugyanennyi monitort, hatezer laptopot és hétezer projektort juttatott el a Közép-Magyarország Régió iskolái számára. Az általános iskolák, középiskolák, alapfokú művészetoktatási intézmények, a sajátos nevelési igényű tanulókat ellátó intézmények és a pedagógiai szakszolgálatok is modern digitális eszközöket, számítógépeket, laptopokat és projektorokat kaptak. Összesen hatszázötven intézményben újult meg az eszközpark, az iskolák által kapott eszközök összértéke: 6,155 milliárd forint, a tankerületi központok eszközei pedig 96 millió forintba kerültek. Ebből a budapesti iskolák részére kiszállított eszközök értéke 3 573 632 608 forint, a Pest megyei intézmények részére beszerzetteké 2 581 780 311 forint.

A visszajelzésekkel kapcsolatban a fenntartó jelezte: nagyon pozitív az eszközök fogadtatása, hiszen korábban nem történt ilyen volumenű, célzottan pedagógusok személyes eszközhasználatát biztosító projekt. Arról, hogy mivel motiválják a pedagógusokat, illetve vizsgálják-e majd az eszközök használatának hatékonyságát, a KK azt válaszolta, tapasztalataik szerint a modern IKT eszközök, azok legfrissebb szoftverkörnyezete és az ahhoz kapcsolódó, ingyenesen elérhető, a tanulási-tanítási folyamatot támogató online szolgáltatások alapve­tően motiválják a pedagógusokat. Ebben segítik őket a projekt keretében fejlesztett, a meglévő digitális kompetenciaszintjükhöz igazodó továbbképzések, szakmai workshopok, továbbá a Digitális Témahét és a Digitális Oktatási Stratégia megvalósítása érdekében szervezett valamennyi szakmai program. A projekt keretében többszöri felmérést is végeznek arról, hogy az érintett pedagógusok IKT eszközhasználattal, valamint a továbbképzés keretében elsajátított digitális módszertani lehetőségekkel kapcsolatos attitűdjei hogyan változnak.

A diákoknál induló digitalizációról a fenntartó tudatta: jövő szeptemberben mintegy huszonötezer ötödikes diák kap a tankönyvek digitális változatával feltöltött tabletet a pilot program keretében, de a nyomtatott tankönyvek egyelőre megmaradnak az ötödik évfolyamon is. A programban már felmérték, hogyan lehet beépíteni a mindennapi tanítási menetbe a digitális eszközök használatát, az eszközökhöz módszertani fejlesztések is társulnak, kapcsolódva a pedagógusok továbbképzéséhez, tehát egy új nevelési modellprogram alapján dolgoznak majd a pedagógusok. A tableteket azok az intézmények kapják, ahol párhuzamos ötödik osztály indul, vagy sok a hátrányos helyzetű diák.