Kincsek a raktár mélyéről

Aktsorozat a későbbi vezetőről, Strobl Alajosról – Fényképek a Képzőművészeti Főiskola hőskorából – Kratochwill Alojzia sztereofotói is láthatók a tárlaton

Pálffy Lajos – 2018.03.13. 01:29 –

Eddig is lehettek sejtéseink arról, micsoda kincseket is rejt a Magyar Képzőművészeti Egyetem könyvtára, gyűjteményei, de A FELEJTÉS EMLÉKEI FOTO/MODELL 2. kiállítás kapcsán ismét megbizonyosodhatunk erről.

A FELEJTÉS EMLÉKEI 20180313 Senki sem gondolta, hogy ilyen anyagot rejt az épület (Fotó: Bodnár Patrícia)

A jelenleg kiállított fotográfiák mellett még vagy tizenkétezer olyan dokumentum van az intézmény birtokában, amelyek feldolgozása most zajlik. E hatalmas anyagból a 2016-os, Képek a természet és művészet között alcímű kiállítás után most az intézmény „hőskorát”, a Mintarajziskola időszakát ismerhetjük korabeli fotográfusok, művészek munkáiból válogatva. A március 25-ig látogatható tárlat talán legnagyobb szenzációja a Bécsben tanuló későbbi neves szobrászról, Strobl Alajosról készített aktsorozat. A fotók Dr. Hermann Heid bécsi műtermében készültek oktatási célzattal, s képzőművészeti iskoláknak kínálták megvételre. Strobl minden bizonnyal szűkös apanázsát pótolta ki ezzel a bevétellel, de a több mint húsz, őt ábrázoló fotó azonosítása is érdekes történet. A Képzőn őrzött legalább kétszáz aktfotó közül egy 1876-ban készült, a család birtokában lévő vizitkártya segítségével azonosították az aktképeket, amin a húszéves szobrásztanulót láthatjuk, akiből aztán a Mintarajziskola epreskerti szobrász mesteriskolájának a vezetője lett később.

És ha már Epreskert, hát a valamikor selyemhernyók táplálására szolgáló eperfákat nevelő terület szobrászparadicsommá alakulásának idejéből is láthatunk most a fényképek metszetekké való áttranszformálásában jeleskedő Morelli Gusztávtól szépen komponált fotográfiákat. És a Nagy Háború idejéből is, amikor már 1914 őszén hadikórházat rendeztek be az épületekben. A hadikórházról a „csak” fotográfus Weinwurm Antal által készített albumból, sorozatból azt is megtudhatjuk, hogy a főiskola növendékei többek között a Mezőgazdasági Múzeumot is használták, annak udvarán, az egyik fotón éppen modell után rajzolnak Bosznay István tanár úr vezetésével. A fényképezés divatja amúgy Strobl Alajos családját is „beszippantotta”, felesége, Kratochwill Alojzia a sztereofelvételek készítésében jeleskedett. Ezeket most végig is nézhetjük, köztük van a dán szüfrazsettről, Leuvey Asmusenról készített fotó is, amint Stróbl műtermében 1913 júniusában modellt ül. Strobl Alajosné 1900-tól húsz éven át fényképezte férje munkáit, de volt még a családban másik két profi fotós is. Különösen a bécsi Marianne Strobl felvételei az érdekesek, aki többek között Liptóújvárhoz tartozó Őrtűzön, a családi birtokon lefényképezte a mester Anyánk című szobra előtt ülő feleségét is.

Aztán elkísérte egy album ere­jéig a szobrászt a Krassó-Szörény megyei Ruszkica márványbányáihoz 1912-ben.

Az itt bányászott rózsaszín árnyalatú kőből készült a dán nőjogi aktivista brüsztje (Strobl kutat készített belőle, üregesre faragta, vékony falát egy lámpával világította át, mellbimbóiból pedig víz csordogált) és a szegedi Széchenyi szobor is. A képeken láthatjuk a márvány hasogatásának, szállításának korabeli eszközeit.

Mindezek mellett erős anyaggal szerepel a tárlaton Lotz Károly, akinek a falfestményekhez készített vázlataiból birtokol sokat a könyvtár. Eme ceruzaaktokat „felöltöztetve” születtek meg azok az allegóriák, amiket a Vigadóban, a Károlyi- és Liptay-palotákban, vagy éppen a Nemzeti Múzeumban láthatunk. Aztán a kisteremben Morelli Gusztáv által készített fotográfiákon ismerkedhetünk meg a Mintarajziskola életével, bepillantást nyerhetünk az ékítményes rajz és festés termébe is, ahol a természetes fény mellett gázlámpák világítottak meg minden „rajzállást”.

A Képzőn ekkoriban festészetet tanító Balló Ede Rembrandt híres festményét, a Tulp doktor anatómialeckéjét aktualizálja a kor neves orvosait, köztük Korányi Sándort és magát is felvonultatva. Morelli, aki Orbán Balázs művének és a nagy, Monarchiát bemutató sorozatnak az illusztrációit is kimetszette, 1895-ben a Feszty-körkép metszet változatát is elkészítette, amit most itt is láthatunk az eredeti, Könyves Kálmán Rt. kiadásában. De itt van a Weinwurm Antal által készített reprodukció az azóta megsemmisült Bem-Petőfi körképről, 1898-ból.

És ahogyan az már az 2016-os kiállításon is volt, a Képző doktori iskolájának végzősei most is reflektáltak diplomamunkáikban a kiállított anyagra. Ezek között is találunk érdekes dolgokat.