A Római-part ügyében várhatóan májusig befejezi a munkáját a szakmai grémium

Tarlós István átadta a Csengery Antal-díjakat

MH/MTI – 2018.03.08. 15:50 –

Várhatóan májusig befejezi a római-parti védmű nyomvonala ügyében összehívott szakmai testület a munkáját, és ezt követően a Főváros Közgyűlés hoz majd döntés - mondta el a főpolgármester csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján.

csengery576A Csengery Antal-díjjal elismertek: Spányi Antal megyés püspök, a Magyar Katolikus Rádió vezérigazgatója, Mottl Ágnes, a Hegyvidék Televízió ügyvezető igazgatója, Hlavay Richárd, az Inforádió szerkesztő-műsorvezetője, Kárász Róbert, az ATV szerkesztő-műsorvezetője és Nyerges Zoltán Gyula, a Józsefváros Újság Főszerkesztője, a Józsefvárosi Média Központ szakmai igazgatója (b-j) a díj ünnepélyes átadása után. A díjat Tarlós István főpolgármester átadta át - MTI Fotó: Soós Lajos

Tarlós István kiemelte: azt várja a grémiumtól, tegyen egy olyan szakmai javaslatot, hogy a Fővárosi Közgyűlés a római-parti védmű sorsáról végérvényesen dönthessen.

A sajtótájékoztató megelőzően a főpolgármester átadta az idei Csengery Antal-díjakat. A főváros sajtódíját a Magyar Katolikus Rádió közössége, Mottl Ágnes, a Hegyvidék Televízió ügyvezető igazgatója, Hlavay Richárd, az Inforádió szerkesztő-műsorvezetője, Kárász Róbert, az ATV, illetve korábban a TV2 szerkesztő-műsorvezetője, valamint Nyerges Zoltán Gyula, a Józsefváros újság főszerkesztője, a Józsefvárosi Média Központ szakmai igazgatója kapta.
Közölte, a tudósok még májusig dolgozni fognak. Ennyi vita, egyeztetés, tanulmány egyetlen egy budapesti projektről sem volt, mint a római-parti védműről - hangsúlyozta a főpolgármester.

Tarlós István az atlatszo.hu portálon február 22-én Végtelen történet: újabb tanácsadói testülettel mondatná ki a főpolgármester, mi legyen a Római sorsa című írására reagálva arról beszélt, hogy nem erőltet semmit a Római-parton, nem mondatna ki semmit az említetett testülettel.

A lépcsőzetesen hatályba lépő szmogrendelettel kapcsolatos forgalomkorlátozásokról szólva Tarlós István elmondta, hogy a tavaly november 11-én hatályba lépett szabályozás szerint riasztási fokozat elrendelése után az eddigiek mellett tilos belső égésű motorral hajtott, rendszámtábla nélküli segédmotoros kerékpárokkal is közlekedni.

Az idén október elsejétől életbe lépő intézkedéssel a riasztási fokozat idején a korlátozottak aránya az üzembentartók a 2015-ös egyharmadról mintegy negyven százalékra emelkedik. Jövő év október elsejétől - a 10-es és 11-es környezetvédelmi osztályú, Euro 4-es dízelüzemű gépjárművek forgalmának tilalmával - pedig már a használt gépjárművek gyakorlatilag fele esik majd riasztási fokozatban forgalomkorlátozás alá.

Mivel a fővárosi szennyezettségi szint kialakulásához további - a közlekedési hatással összemérhető - források is hozzájárulnak, illetve ezektől független környezeti tényezők is alakítják azt, ezért az 55 százaléknál nagyobb mértékű fővárosi közlekedési korlátozás a mai ismeretek alapján már nem megalapozott - mondta.

Tarlós István közölte, akkor lesz indokolt a rendelet újabb felülvizsgálata, ha a korlátozás alá eső szennyezőbb gépjárművek aránya 45 százalék alá csökken.

A dízelautók Budapestről történő jövőbeni kitiltásával kapcsolatban Tarlós István azt közölte, hogy a szakma figyelmeztetésére módosítani kell korábbi nyilatkozatát úgy, hogy a vélemények szerint legkorábban 8-10 év múlva lehet a kitiltást realizálni.

A 3-as metró akadálymentesítéséről szólva közölte, hogy a ferde pályán mozgó kabinos szerkezet bizonyosan megvalósítható a Kálvin téri, a Ferenciek tere és a Nyugati pályaudvari állomáson. A megvalósítás erősen valószínűsíthető a Klinikák állomásnál. A Corvin-negyednél és az Arany János utcai megállónál még méréseket végeznek.

Tarlós István megemlítette azt is, hogy a fogyatékossággal élők segítésében elért eredményeket igazolja, hogy a közlekedés területén Budapest kapta 2015-ben az Európai Bizottság különdíját a 2010 utáni akadálymentesítési eredményekért. Mára az autóbuszok 80, a trolik 60, a villamosok 30 százaléka alacsonypadlós. Az autóbusz vonalak 97 százaléka, a troli vonalak egész részlegesen vagy teljesen akadálymentesítettek - közölte.

A főpolgármester szólt arról is, hogy a Budapesti Módszertani Szociális Központ és Intézményei (BMSZKI) tájékoztatása szerint a Belügyminisztérium pályázatán nyertek támogatást "szabályos menekültek" és oltalmazott emberek, valamint döntően hajléktalanok lakhatásának segítésére. Az oltalmazott emberek esetében, épp úgy, mint a hajléktalan emberek esetében törvény szerint az intézménynek ellátási kötelezettsége van. A BMSZKI pusztán ennek tett eleget - mondta Tarlós István, aki szerint, ha ebből valaki azt olvassa ki, hogy a városvezetés, a közgyűlési többség, és akár a főváros szakirányú cége illegális bevándorlást támogató szemléletet vall és ennek megfelelő gyakorlatot folytat, az egyszerűen hazugság.

Kérdésekre válaszolva elmondta, előkészítik és megterveztetik, de nem életszerű feltételezni, hogy 2024-ig meghosszabbítják a 3-as metró Káposztásmegyerig.