Védeni a fogyasztókat, ösztönözni a cégeket

Egyre többször sikerül perelhárító intézkedéssel ösztönözni a vállalkozásokat, hogy önként módosítsák a vevőket hátrányosan érintő általános szerződési feltételeiket

Zováthi Domokos – 2018.01.13. 01:41 –

Egyre inkább elterjedtek a mintaszerződések és az úgynevezett általános szerződési feltételek, amelyeket a cégek saját érdekeik szem előtt tartásával fogalmaznak meg. A Legfőbb Ügyészség számos esetben indított pert a lakossági fogyasztók védelmében.

Gyakrabban fordulnak ügyészek a bíróságokhoz a fogyasztók jogai­nak védelmében, mint korábban – mondta Fazekas Géza, a Legfőbb Ügyészség szóvivője egy tegnapi sajtóbeszélgetésen. Hozzátette, hogy a perek fogyasztók tízezreinek érdekeit szolgálják azzal, hogy feltárják például bankok, ingatlanközvetítők és mobiltelefon-szolgáltatók tisztességtelen gyakorlatát. Judiné Vida Angéla, a Legfőbb Ügyészség közérdekvédelmi főosztályának vezetője elmondta, hogy az elektronikus kereskedelem és a szerződéskötések számának növekedése miatt a fogyasztók egyre több veszéllyel találkoznak. Kifejtette, hogy elterjedtek a mintaszerződések és az úgynevezett általános szerződési feltételek, amelyeket a cégek a saját érdekeik szem előtt tartásával fogalmaznak meg. A fogyasztók ennek ellenére mégsem fordulnak a bírósághoz, mert nem ismerik eléggé a jogaikat, ráadásul a jogérvényesítés nehézkes, a peres eljárások hosszúak. Az ügyészség igyekszik felhívni a figyelmet arra, hogy a jog felhatalmazza a fogyasztókat a kérdéses szerződések bíróság előtti utólagos megtámadásra. A főosztályvezető szerint az ügyésznek lehetősége van a fogyasztót hátrányosan érintő szerződés miatt bírósághoz fordulni: az ügyészség 2014-ben tíz, 2015-ben tizenegy, 2016-ban tizenöt ilyen pert indított – jegyezte meg. Elmondása szerint ennél is többször sikerült úgynevezett perelhárító intézkedéssel ösztönözni a vállalkozásokat, hogy – az ügyész jogi érvelései hatására – önként módosítsák a fogyasztókat hátrányosan érintő általános szerződési feltételeiket. Lapunk kérdésére elmondta, ha felvetődik egy ilyen jellegű probléma, a lakosok bátran fordulhatnak a Legfőbb Ügyészséghez, kivizsgálnak minden esetet, és – megjegyezte – aktívan együttműködnek a Fogyasztóvédelmi Hatósággal.

Jagusztin Tamás, a Pest Megyei Főügyészség megbízott osztályvezető ügyésze elmondta, hogy a főügyészség többek között egy mobilszolgáltatóval, egy utazási irodával és egy bankkal szemben indított pert a fogyasztói jogok érvényesítése érdekében. Tájékoztatása szerint a főügyészség az egyik legnagyobb hazai mobilszolgáltatóval szemben azért folyamodott ehhez, mert a cég jogellenesen számít fel az SMS-ben küldött fizetési felszólítások után 750 forintot lakossági ügyfeleinek. A főügyészség szerint a felszólító SMS-ekért a szolgáltató csak akkor számíthatna fel díjat az ügyfeleknek, ha azzal költségei keletkeznének. Keresetükben indítványozták, hogy a bíróság tiltsa el a szolgáltatót a fizetési felszólítás díjának további felszámításától, és az ezen a címen beszedett díjakat egy évre visszamenőleg térítse vissza az érintett fogyasztóknak. A Pest Megyei Főügyészség egy országosan működő utazási irodával szemben is pert indított, mert az iroda, a részvételi díjat meghaladóan, 1500 forint foglalási díjat fizettetett utasai­val. A főügyészség szerint az utas a részvételi díjjal már megfizette a foglalás díját, ezért ezen összeg ismételt megfizettetése jogsértő. Egy bankkal szemben is keresetet nyújtottak be, mert a pénzintézet a fogyasztókkal kötendő szerződéseiben kikötötte: a fogyasztó előre elfogadja, hogy a szerződés banki felmondása esetén az ügyfél tartozása annak előzetes vitathatósága nélkül végrehajtható. További példaként említette Jagusztin Tamás az ingatlanirodákkal szembeni pereket, amelyek közül számos esetben már helyt is adott a bíróság az ügyészség keresetének.


Szükség van az MNB éberségére

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) az utóbbi időszakban több esetben észlelte, hogy tovább folytatják tevékenységüket egyes olyan jogosulatlan pénzügyi szolgáltatók, magánszemélyek, akik esetében a jegybank – piacfelügyeleti vizsgálata után – már határozatban tiltotta meg az engedély és regisztráció hiá­nyában végzett törvénysértő működés folytatását. Ilyesmi a visszafizetendő pénzeszközök gyűjtése, pénzkölcsön nyújtása és annak közvetítése, befektetési, illetve széfszolgáltatás kapcsán merült fel. Az MNB folyamatosan működtetett monitoringrendszere, valamint egyes esetekben ügyféljelzések, egyéb külső információk révén értesült e tevékenységek folytatásáról. Ezek nyomán a jövőben is megteszi a szükséges lépéseket. A jegybank szerint rendkívül súlyos kockázatot vállalnak azok a befektetők, akik az MNB intézkedésével sújtott jogosulatlan szolgáltató vagy magánszemély szolgáltatásait veszik igénybe. (ZD)