Árulkodott a körkörös minta

A kísérletben hét, a Kiotói Egyetem Főemlőskutató Intézetében élő, különböző korú és nemű csimpánz vett részt, akiket arra képeztek ki, hogy a jelekből válasszák ki az erősebbet

Pálfy Dániel Ábel – 2017.11.21. 03:09 –

A csimpánzok bármely nemű és korosztályú egyede képes megtanulni a jól ismert kő-papír-olló nevű játékban használt kézjelek közötti egyszerű körkörös kapcsolatot. Bár számukra ez hosszabb ideig tarthat, ugyanúgy képesek megtanulni a játékot, mint egy kisgyermek.

CsimpanzMeglepetést hozott a vizsgálat (képünk illusztráció) (Fotó: MH)
Jie Gao, a Kiotói Egyetem és a Pekingi Egyetem munkatársa a vezető szerzője annak a tanulmánynak, amely a japán egyetem Főemlőskutató Intézete Primates című lapjában jelent meg, és ami a csimpánzok és a gyerekek tanulási képességét a kő-papír-olló nevű játék gyakorlásán keresztül összehasonlítva vizsgálja – tette közzé a Springer kiadó honlapja. Gao kutatócsapata arra volt kíváncsi, hogy a csimpánzok képesek-e megérteni a kő-papír-olló nevű népszerű gyermekjátékot, melyben a papír kézjel üti a kő jelét, a kő az ollót az olló pedig a papírt.

A jelek közötti kapcsolat nem lineáris, azt mindig az adott pár viszonyában kell értelmezni. Az ilyen transzverzális minták megismerése javítja a mentális képességeket, és segít az összetett kapcsolati hálók kialakításakor, a problémák megoldásában, az egy adott témában már megszerzett ismeretek felfrissítése során.

A kísérletben hét, a kiotói egyetem Főemlőskutató Intézetében élő, különböző korú és nemű csimpánz vett részt. Arra képezték ki őket, hogy egy fülkében ülve egy számítógép érintőképernyőjén megjelenő két jel közül kiválasszák azt, amelyik a játékszabályok szerint az erősebb.

Először megtanulták a papír-kő, majd a kő-olló, végül pedig az olló-papír kombinációt. Amint megtanulták, hogy milyen viszonyban vannak egymással a jelek, a párokat véletlenszerűen jelenítették meg a képernyőn. A hét csimpánz közül öt átlagosan háromszázhét foglalkozás után sikeresen befejezte a képzést.
Az eredmények azt mutatják, hogy a csimpánzok képesek megtanulni a játékot alkotó körkörös mintát. A kutatás megjegyzi, hogy a főemlősök számára sokkal hosszabb időbe telt a harmadik, olló-papír páros viszonyának megtanulása, mint a másik kettő, és ez azt jelzi, hogy nehézségekbe ütköztek a minta körkörös jellegének megértésénél.

A kutatócsoport ezután harmincnyolc óvodás gyermeknek tanította meg a játékot, hogy összehasonlítsák a csimpánzok tanulási folyamatát a három-hat éves emberekével.

A gyerekek könnyen megértették a játék lényegét, és átlagosan öt alkalom után meg is tanulták játszani. Teljesítményük azonban az életkoruk függvényében változott. Minél idősebbek voltak, annál pontosabban döntöttek, amikor a párok véletlenszerűen jelentek meg. A négy évesnél idősebbek a játékot már sokkal inkább a tudásuk, mint a szerencse alapján játszották.

„Az eredmény azt mutatja, hogy a gyerekek négy éves koruk körül szerzik meg azokat a képességeket, melyek segítenek megérteni a körkörös kapcsolatokat” – mondja Gao. „A csimpánzok teljesítménye a jelek véletlenszerű megjelenítésekor hasonló volt a négyéves gyermekekéhez” – tette hozzá a kutató, aki reméli, hogy az eredmények további tanulmányokat inspirálnak majd azért, hogy a különböző fajok esetében miként befolyásolja az életkor és a nem a körkörös kapcsolatok megtanulásának képességét.