Egy személyben muzsikus, rendőr és pszichológus

Maestro Solti Nemzetközi Karmesterverseny: tizenöt év után ismét dirigensek vetélkednek a televízióban, ezúttal a Filharmónia Magyarország rendezésében

Forgách Kinga – 2017.11.10. 01:33 –

Hosszú idő után újra életre kelt hazánk egyik különleges televí­ziós műsora, amelyet Maestro Solti Nemzetközi Karmesterverseny néven ezúttal a Filharmónia Magyarország rendez meg. A megmérettetés első válogatói már lezajlottak, a középdöntőben harmincnyolcan versenyezhetnek a fődíjért. A szombatonként az M5 műsorán látható megmérettetésről Szamosi Szabolcs ügyvezetővel beszélgettünk.

Szamosi-SzabolcsSzamosi Szabolcs: Színvonalas műsort szeretnénk, de szórakoztató módon (Fotó: MH)
– A tévés karmesterversenynek Magyarországon nagy hagyományai vannak, de a hosszú szünet után milyen feladatot jelentett korszerűsíteni a műfajt?

– Tudomásom szerint a világon egyedülálló ez a megmérettetés, a sorozat 1974-ben indult hazánkban és 2002-ig zajlott. Az egyik szándékunk az volt, hogy ezt az űrt újra betöltsük, a tizenöt éve megszakadt folyamatot újraindítsuk. A másik pedig természetesen az, hogy huszonegyedik századi köntösbe öltöztessük. Szeretnénk, ha új karmestercsillagok születnének a magyar zenei életben, és mind­eközben egy olyan televíziós műsort akartunk létrehozni, amely megmutatja a klasszikus zene varázsát. Ezért a legnépszerűbb művek közül válogattunk.

– Így próbálják közelebb vinni a komolyzenét a mai magyar nézőkhöz?

– Nem könnyű feladat, mert szeretnénk színvonalas zenei versenyt rendezni, ahol a nívós szakmai zsűri a legkiválóbb karmestereket választja ki, és közben szeretnénk szórakoztatni is a közönséget. A Maestro, vagyis 2017 legkiválóbb karmestere egyébként nem biztos, hogy magyar lesz, hiszen 1974-ben például Kobajasi Kenicsiro volt a győztes, aki a mai napig a legismertebb karmester Magyarországon, s a nagy presztízsű szakmai zsűri egyik tagja.

– Az újraindított verseny iránt mekkora a szakmai érdeklődés?

– Nagy öröm, hogy az első meghirdetés után rendkívül sok, száznyolcvanhat jelentkező érkezett a világ negyven országából. Ebből válogatott ki az előzsűri harmincnyolc embert, ők részt vehettek az Erkel Színházban tartott első fordulóban, amelyet most három szombaton keresztül sugároz a televízió. A zsűri ezt követően majd tizenöt embert választ ki, akik szerepelhetnek a Pécsett rendezendő középdöntőben, ahonnan végül öten juthatnak be a döntőbe. A hatodik döntőst a nézők választhatják ki, a jelöltekre a Filharmonia.hu weboldalon lehet szavazni.

– Milyen lehetőségekhez juthatnak a verseny győztesei?

– Az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a kormány támogatásának köszönhetően nagyon szép jutalomban részesülnek a győztesek, a verseny harmincötezer eurós összdíjazású. Természetesen számos fellépési lehetőség párosul a díjak mellé, ezeket az ország nagy zenekarai, koncerttermei ajánlottak fel.

– Ön szerint milyen kritériumok alapján lehet megítélni, hogy ki a jó karmester?

– Már a két felvezető adás is bemutatta, hogy mit is csinál egy karmester, és mi az, amit figyel a zsűri. A Filharmónia Magyarország oldalán egyébként a korábbi adások is megtekinthetők, ha valaki esetleg lemaradt volna. Ha jobban belegondolunk, a karmester munkáját nem könnyű szavakba önteni, azon túl, hogy vezényli a zenekart. Sir Simon Rattle, a Berlini Filharmonikusok vezetője egyszer azt mondta, hogy egy karmesternek nemcsak kiváló muzsikusnak kell lennie, hanem rendőrnek és pszichológusnak is. Természetesen minden zenei verseny nagyon szubjektív, ennélfogva bizonyos objektív kritériumokon túl minden zsűritagnak egyéni elképzelése van arra nézve, hogy milyen Maestrót keres 2017-ben.
Az ő elvárásaikat is meghallgathatják a nézők az adásokban.