A csaló vírusirtó alkalmazások veszélyeire figyelmeztet az NMHH

Három csaláshoz használt telefonszámot is megszüntetett a hatóság

MH/MTI – 2017.10.12. 13:01 –

A csaló vírusirtó emeltdíjas alkalmazások már egyre több előfizetőt érintenek, a hatóság három esetben elrendelte az emeltdíjas telefonszámok felfüggesztését, amelyekkel elkövették a csalásokat - mondta Karl Károly, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) hírközlés-felügyeleti főosztályvezetője háttérbeszélgetésen csütörtökön Budapesten.

Kiemelte: az eddig felfüggesztett három szám 11 tartalomszolgáltató legalább ennyi különböző szolgáltatásához biztosított hozzáférést. 

Az összes érintett magyar telefonszolgáltatót - Telekom, Telenor, UPC, Invitech, Calgo, 4Voice - részletes adatközlésre kötelezték, és az első körben látótérbe került DIMOCO nevű, ausztriai székhelyű tartalomszolgáltatót - tette hozzá.  Ez a piac több milliárd forintra tehető, az NMHH mindent megtesz a csalások visszaszorításáért, a visszaélések miatt jelenleg is tart az eljárás.

Karl Károly közölte: az eddig érintett 11 tartalomszolgáltató Magyarországtól Olaszországon át Szingapúrig változatos székhelyeken található, ők a tartalom előállítói. A szabályozás alapján ezeknek a vállalkozásoknak a szolgáltatók által közzétett listákon, a ténylegesen nyújtott szolgáltatásokkal kellene szerepelniük, és a megjelölt ügyfélszolgálatokon elérhetőnek lenniük. Mivel ezek nem valódiak, a hatóság a telefonszolgáltatókon kéri számon az üzletszerű csalásnak látszó tevékenységet.

A figyelmetlen előfizetőket folyamatos költségek terhelik, emeltdíjas SMS fogadása miatt. Az NMHH főosztályvezetője felhívta a figyelmet arra, hogy az átverések elkerüléséhez az emeltdíjas szolgáltatás ingyenes letiltását kell kérni a telefonszolgáltatótól. Kiemelte azt is: elengedhetetlen alaposan elolvasni a felugró üzeneteket, linkeket, apró betűs részeket, és ne küldjön senki ismeretlen 06 90-es, 06 91-es telefonszámra, illetve 16-tal kezdődő ötjegyű rövidszámra üzenetet. Kitért arra, hogy a roamingdíjak eltörlése miatt nem jellemzőek a panaszok az elmúlt négy hónapban.

Karas Monika, az NMHH elnöke európai kitekintésében beszámolt arról, hogy Magyarország a mobilinternet sebességét tekintve Norvégia és Hollandia után a 3. helyen áll a legfrissebb nemzetközi felmérés szerint, de a digitális technológiák és közszolgáltatások terén kihívásokkal küzd. A 4G hálózat 83,6 százalékos országos elérhetősége kiemelkedőnek számít világszinten. A fejlesztések jogszabályi akadálymentesítése, a pályázatok és szolgáltatói vállalások ütemezett megvalósítása már a 2018-as végcél eléréséhez közelít, azaz, hogy addigra minden magyar háztartásban legyen nagysebességű internet-hozzáférés.