Fókuszban a fix kamatú lakáshitelek

Több tucat bank kínál már minősített, fogyasztóbarát kölcsönöket

Viland Gabriella – 2017.10.12. 03:07 –

Minősítési rendszert vezetett be a Magyar Nemzeti Bank (MNB) májusban, hogy azok az ügyfelek, akik lakáshitelt szeretnének felvenni, teljes körű tájékoztatást kapjanak, felelősen tudjanak dönteni. Binder István, az MNB felügyeleti szóvivője lapunknak elmondta, az elkövetkezendő időben a lakosság egyharmada akar ingatlant vásárolni, és háromnegyed része hitelből tervezi ezt.

lakashitelFülöp Zsuzsanna, a jegybank felügyeleti szóvivője, Windisch László és Szombati Anikó – az MNB  a fix kamatozású, hosszabb kamatperiódusú termékek irányába szeretné terelni a piacot (Fotó: Ficsor Márton)
Az MNB fogyasztóbarát honlapot (www.minositetthitel.hu), ezen pedig naprakész összehasonlító kalkulátort alakított ki az ügyfeleknek a legmegfelelőbb fogyasztóbarát lakáshitelek kiválasztásához – mondta Windisch László, a jegybank alelnöke tegnapi tájékoztatóján. Valamennyi jelentős hazai bank és takarékszövetkezet kínál már minősített fogyasztóbarát lakáshiteleket, a fogyasztók több mint százféle kedvező jelzáloghitelt érhetnek el. A minősítést önkéntes alapon kérő hitelintézetek vállalták, hogy az eddigi pia­ci átlaghoz képest alacsonyabb kamatú és költségű lakáshiteleket kínálnak. A jegybank a biztonságosabb, hosszabb kamatperiódusú, fix kamatozású termékek irányába szeretné terelni a piacot.

A minősítési rendszernek köszönhetően mára 52 kereskedelmi bank és takarékszövetkezet – a piac valamennyi rendszerszinten jelentős szereplője – 104 különféle minősített fogyasztóbarát lakáshitelt kínál 3, 5, 10 éves rögzített kamatperiódussal vagy a teljes futamidőre fix kamattal. Ezek a hitelintézetek folyósították tavaly a teljes lakossági hitelállomány mintegy 80 százalékát.

Az MNB piaci összehasonlító felmérése szerint egy átlagos, 10 millió forintos, húszéves futamidejű, ötéves rögzített kamatperiódusú konstrukciónál már a teljeshiteldíj-mutató (thm) 0,57 százalékos különbsége is jelentős megtakarítást hoz a fogyasztóknak, éves szinten csaknem 35 ezer, a teljes futamidő alatt pedig csaknem 700 ezer forintot - mondta Windisch László.

Az MNB ügyvezető igazgatója, Szombati Anikó a koncepció célkitűzéseiről megemlítette, hogy korábban a lakáshitelek piacán nem volt minden rendben, például nem volt teljesen áttekinthető, pontosan milyen költségekkel fog járni a tranzakció. Jelezte: a fogyasztók – a jelenlegi piaci összehasonlító alkalmazásokhoz képest – pontosabb, személyre szabottabb ajánlatokat érhetnek el a honalapon. A fogyasztóbarát tanúsítványt megkapókonstrukciók esetében a hitelintézetek használhatják a minősítést igazoló logót. Az MNB a közösségi médiában önálló Facebook-oldalt hozott létre a fogyasztóbarát lakáshitelekkel kapcsolatos tudnivalók megismertetésére.

Binder István felügyeleti szóvivő a Magyar Hírlapnak elmondta: az elkövetkezendő időben a lakosság egyharmada akar ingatlant vásárolni, és háromnegyed része hitelből tervezi ezt. Hozzáfűzte: kiemelt figyelmet fordítanak a már meglévő lakáshitellel rendelkezők mellett a fiatalok nevelésére, informálására is. Számos előadást tartanak a minősített fogyasztóbarát lakáshitelekről Budapesten és vidéken is.