Kassák több nézőpontból

Kiállítássorozat nyílik a Petőfi Irodalmi Múzeumban és tagintézményeiben az avantgárd művész születésének százharmincadik, halálának ötvenedik évfordulójára

Forgách Kinga – 2017.10.12. 02:53 –

Három múzeumban három különböző perspektívából ismerhetjük meg Kassák Lajost és az 1920-as években végzett irodalmi, képzőművészeti, szervezői munkásságát a következő hetekben. Az alkotó születésének százharmincadik, halálának ötvenedik évfordulója alkalmából rendezett kiállítássorozat ma kezdődik a Petőfi Irodalmi Múzeumban.

PIMÖsszetettebb képet szeretnének adni a nagy hatású, de kevéssé ismert alkotóról (Fotó: Varga Imre)
Míg Kassák Lajost Magyarországon elsősorban költőként tartják számon, addig külföldön – főleg Németországban és Ausztriában – inkább képzőművészként ismerik. Az avantgárd alkotó munkásságának kettéválasztása hazánkban még a Kádár-korszakban kezdődött, s a köztudatban azóta is úgy tarják, hogy Kassák remek író, de rossz képzőművész volt. Ezen az elterjedt véleményen szeretne változtatni az a három tárlatból álló jubileumi kiállítássorozat, amelyet az alkotó születésének százharmincadik, és halálának ötvenedik évfordulója alkalmából rendeznek a Petőfi Irodalmi Múzeumban és két társintézményében, a Kassák Múzeumban, valamint a Bajor Gizi Színészmú­zeumban. A kiállítások három nézőpontból, de azonos koncepció mentén mutatják be Kassák 1920-as években végzett művészeti és szervezői munkásságát. A sorozat megnyitóját ma tartják a Petőfi Irodalmi Múzeumban, ahol egyben az első tárlat is látható lesz Új művészet – A bécsi MA az avantgárd nemzetközi hálózatában címmel, az egykori legendás folyóiratról. Prőhle Gergely, az intézmény főigazgatója a tegnapi sajtótájékoztatón elmondta: a kettős évforduló kiváló alkalom arra, hogy három különböző, de mégis egy ernyő alatt működő intézmény a saját látásmódját, véleményét mondja el ugyanarról az életműről, annak egy adott szakaszáról. Mint rámutatott, a Kassák-életműnek olyan vetületei is vannak, amelyek tágabb szellemi horizontot nyitnak meg, például rávilágítanak a magyar avantgárd és baloldal ellentmondásos viszonyára, s a kísérő programokon többek közt erről is szó lesz majd.

A Kassák Múzeumban október 19-én nyílik meg Az új Kassák – A ló meghal, a madarak kirepülnek című tárlat. Sasvári Edit, az intézmény vezetője a készülő kiállításról az eseményen elmondta, hogy a művész emblematikus költeményére fog épülni, s elsorban a kontextus kérdését helyezi középpontba. Mint rámutatott, szeretnék összetettebben megközelíteni ezt a különös módon csak „félig kanonizált” alkotót. „Az avantgárd nemcsak egy művészeti áramlat, hanem egy olyan attitűd, amely minden generációban megjelenik. Hihetetlen kortárs szubkultúrája van a Kassák-hagyománynak” – emlékeztetett az igazgató, aki az új tárlattal a fiatalokat is meg szeretné szólítani.

A kiállítások koncepcióját Szeredi Merse Pál művészettörténész dolgozta ki, aki elmondta, hogy a hálózatosság és az összművészet fogalmait helyezte a középpontba, célja az volt, hogy túlmutasson az irodalom és képzőművészet különválasztottságán. Tájékoztatása szerint mindhárom tárlat a húszas évekre koncentrál majd, amikor Kassáknak és körének el kellett hagynia Magyarországot, s emiatt a művész Bécsbe emigrált. Kiemelte, ezek a kiállítások egy 2015-ben indult sorozat új állomásai, a Kassák Múzeumban az elmúlt években a folyóiratokon keresztül mutatták be az alkotó munkásságát. Most a bécsi időszak lesz a fókuszban, amely egyben az avantgárd hullám tetőzése is volt.

A Bajor Gizi Színészmúzeumban október 26-án Új dráma, új színpad – A magyar avantgárd színház kísérletei címmel nyílik meg a sorozat harmadik tárlata, amely ezt a vonatkozást mutatja be – mondta el Ács Piroska, a múzeum igazgatója. A kiállítás kurátora, Galácz Judit művészettörténész azt hangsúlyozta, hogy a tárlat nemcsak azért fontos, mert a magyar színház kísérleti időszakát dolgozza fel, hanem azért is, mert az íróként és képzőművészként ismert alkotót most folyóiratszerkesztőként és szervezőként is megismerheti a közönség. Mint rámutatott, a kiindulópontjuk az volt, hogy miként jelent meg a színházi tematika a MA folyóirat hasábjain.