Vörösiszap: fizethet a Mal

Évekig tartó vita után tegnap befejezte a Fővárosi Törvényszék a MÁV által indított kártérítési per bizonyítását, a bíróság a következő hónapban hirdeti ki ítéletét

Csibra Tibor – 2017.10.12. 02:33 –

Csaknem öt év után, novemberben döntés születhet első fokon a MÁV és a Mal Zrt. vitájában, a vasúttársaságot a hét esztendeje bekövetkezett vörösiszap-katasztrófa miatt ért kár miatt indított perben.

Befejezte tegnap a Fővárosi Törvényszék Gazdasági Kollégiuma a MÁV Zrt. által a Mal Magyar Alumíniumtermelő és Kereskedelmi Zrt. ellen indított kártérítési eljárás bizonyítási szakaszát. A vasúttársaság több mint egy éve azért indított polgári pert a Mal ellen, mert a hét esztendeje bekövetkezett vörösiszap-katasztrófa miatt a környezetbe jutott nagy mennyiségű mérgező, maró anyag súlyosan megrongálta Devecser környékén a vágányokat, valamint a vasút működéséhez szükséges egyéb berendezéseket.

A MÁV a keresetében háromszáznyolcvanmillió forintot meghaladó összeget követel az alperestől, amely mind a kártérítés nagyságrendjét, mind annak jogszerűségét vitatta a jelentősen elhúzódó eljárásban.

A per nem kapcsolódik a hamarosan első fokon elölről kezdődő büntetőeljáráshoz, amelyben tavaly a Veszprémi Törvényszék egyetlen vádlottat sem marasztalt el a tíz ember halálát és százötven másik sérülését okozó, Magyarországon korábban példátlan ipari katasztrófa ügyében. A bíróság a vád ellenében azt is vitatta, hogy ipari katasztrófa következett be, a testület megállapítása szerint a történteket a zagytározó kazetta altalajának stabilitásvesztése okozta. A Veszprémi Törvényszék határozatát a Győri Ítélőtábla hatályon kívül helyezte, és új eljárás lefolytatására kötelezte a testületet.

A MÁV-ot érintő kár elsősorban anyagi természetű, de a vörösiszap kiömlése a Mal Ajka melletti tározójából akár sokkal több ember halálát is okozhatta volna. A büntetőügyben szerepelt a Mal egyik alkalmazottja, aki a katasztrófa mértékének láttán rohanva sietett a közeli vasúti vágányok felé, és kézjelzésekkel tudatta a vonatvezetővel, hogy azonnal álljon meg. A masiniszta komolyan vette a figyelmeztetést és vészfékezett, a Szombathelyre tartó gyorsvonat így még meg tudott állni azon szakasz előtt, amelynek töltését akkorra már kimosta a lúgos áradat. Amennyiben a vonat nem áll meg, a több száz embert szállító járat szinte biztosan nagy sebességgel kisiklott, és az akkor már mérgező lúggal teli közeli patakba rohant volna.

Mivel a Devecser környéki vasútvonalak mind a hazai, mind a Magyarországot Nyugat-Európával összekötő hálózatban kiemelten fontos szerepet töltenek be, a MÁV a mérgező anyagok elszállítása, illetve semlegesítése után azonnal megkezdte a vágányok és egyéb berendezések javítását. A hatalmas munkához a felperes számos külső céget is bevont, ezért a kártérítési perben a vállalkozói, alvállalkozói számlák értelmezése jelentős időbe került. A követelés jogosságának megállapítására szakértőket, majd szakértői csoportot hallgattak meg, amelynek kompetenciáját legtöbbször az alperes vitatta. A per végére a szakemberek egybehangzó véleményt fogalmaztak meg arról, hogy a vasúttársaságot 2014 októberében Devecsernél ért károkat egyértelműen a Mal zagytározójából kiömlő vörösiszap okozta. Az alperes jogi képviselői még a tegnapi tárgyaláson is a szakértők újabb meghallgatását indítványozták, de a bíróság ezt elutasította. A Fővárosi Törvényszék novemberben hirdet ítéletet a kártérítés ügyében.